Abstract
Sentralt i hovedfagsoppgaven skrevet for Statskonsult står LivsIT (Livssituasjonsbasert IT-system). LivsIT er enkelt sagt et publikumsperspektiv på offentlig informasjon og tjenester med en målsetning om en samordnet e-forvaltning. LivsITs utgangspunkt er å gjøre det mulig å samle og presentere offentlig informasjon og tjenester på brukerens premisser, uavhengig av hvordan det offentlige er organisert. Forvaltningen skal fremstå helhetlig overfor brukerne, dvs. være samordnet mellom ulike sektorer og forvaltningsnivåer via et felles brukergrensesnitt. LivsIT som system presenterer en alternativ inngang til offentlig informasjon som ofte har vært presentert etats- eller sektorvis og med utgangspunkt i forvaltningens oppbyggning.
I hovedoppgaven identifiserer jeg et sett med designkriterier for LivsIT-systemet med utgangspunkt i Jakob Nielsens 10 gyldne regler og HCI teorier. En sentral del av prinsippene baserer seg på resultater av brukertesting på allerede eksisterende prototyper. I oppgaven ønsker jeg å identifisere og samle krav til grensesnitt fra stat, kommune og publikum og med bakgrunn i dette designe et forslag til webgrensesnitt. Forslaget består av en prototype som hovedsakelig fokuserer på navigasjon på nettstedet. Min problemstilling er derfor: Hvilke designprinsipper er det viktig å følge i design av et LivsIT-system for presentasjon på web, slik at de politiske målsetningene om en brukerfokusert døgnåpen forvaltning vil gi brukerne av systemet brukskvalitet.
Med teorien som rammeverk tar jeg utgangspunkt i de allerede eksisterende LivsIT-systemene og evaluerer disse med brukertesting. Metoden jeg benytter er høyttenkning (thinking aloud). Min metode ligger innenfor den brukerorienterte hovedretningen, og siden evalueringen skjer parallelt med utviklingen av prototypene, kan evalueringen teoretisk sett ha innvirkning på den videre utviklingen av prosjektet. I tilegg til brukertesting (Usability testing) foretar jeg en heuristisk evaluering (Predictive evaluation) av de eksisterende LivsIT-prototypene.