dc.contributor.author | Fosser, Terese Haugesten | |
dc.date.accessioned | 2021-12-22T23:00:26Z | |
dc.date.available | 2021-12-22T23:00:26Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Fosser, Terese Haugesten. "Hver gang du åpner munnen din så har du jo vist noe kompetanse": En kvalitativ undersøkelse av hvordan et utvalg lærere danner et vurderingsgrunnlag basert på formelle og uformelle vurderingssituasjoner for den samlede karakteren i norsk muntlig. Master thesis, University of Oslo, 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/89826 | |
dc.description.abstract | Denne studien har som formål å undersøke hvordan et utvalg lærere danner et vurderingsgrunnlag med formelle og uformelle vurderingssituasjoner i norsk muntlig. Vurdering av muntlighet er relativt lite forsket på, tross muntlige ferdigheters plassering i både LK06 og LK20. Problemstillingen jeg har arbeidet ut ifra er: Hvordan bruker et utvalg lærere formelle og uformelle vurderingssituasjoner som vurderingsgrunnlag for den samlede karakteren i norsk muntlig? Denne studien er kvalitativ, og datamaterialet består av individuelle intervjuer med tre lærere. Lærerne i denne studien underviste alle i VG1 og VG3 på studieforberedende på videregående skole, noe som betyr at de på intervjutidspunktene var styrt av både LK06 og LK20 på hvert sitt trinn. Studien tar utgangspunkt i tidligere teori og forskning om muntlig kommunikasjon, muntlighet i styringsdokumenter, vurderingsteori og vurdering av muntlighet i norskfaget. Det er foretatt en innholdsanalyse av det transkriberte datamaterialet, som munnet ut i tre analysekategorier: muntlighetsbegrepet, uformelle vurderingssituasjoner og formelle vurderingssituasjoner. I analysen fant jeg at det er generelt lik forståelse av muntlighetsbegrepet blant lærerne. Det er gjennomgående at formelle vurderingssituasjoner avgrenses med de samme kriteriene: karakter, forberedelsestid og bevissthet om at vurderingen finner sted og at de vektlegges i størst grad når de skal danne et vurderingsgrunnlag. Lærerne viste òg at de bruker et bredt repertoar av aktiviteter når de velger formelle vurderingssituasjoner. De uformelle vurderingssituasjonene viste seg å være en viktig del av alles undervisning og en del av alles vurderingsgrunnlag i norsk muntlig, men alle lærerne tilnærmet seg vurderingssituasjonene på forskjellige måter og vektla dem ulikt i vurderingsgrunnlaget. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | | |
dc.title | "Hver gang du åpner munnen din så har du jo vist noe kompetanse": En kvalitativ undersøkelse av hvordan et utvalg lærere danner et vurderingsgrunnlag basert på formelle og uformelle vurderingssituasjoner for den samlede karakteren i norsk muntlig | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2021-12-22T23:00:26Z | |
dc.creator.author | Fosser, Terese Haugesten | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-92409 | |
dc.type.document | Masteroppgave | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/89826/1/Terese-H-Fosser_masteroppgave.pdf | |