Sammendrag
I musikkvideoer er de kvinnelige artistene ofte halvnakne og spiller på sex. I denne oppgaven undersøker jeg hvordan kvinnelige artister forhandler iscenesettelsen av seksualitet gjennom objektiverende og subjektiverende iscenesettelser – en pågående forhandling og bruk av virkemidler for å oppnå seksuell subjektstatus. I dette prosjektet har jeg gjort en empirisk analyse av fire ulike musikkvideoer som er ansett som fremtredende innen populærkulturen, og var noen av de som solgte mest i 2019-2021. Jeg har analysert den visuelle iscenesettelsen sammen med sangtekstene. Analysen baserer seg på tverrfaglige perspektiver hentet fra musikk- og medievitenskapen, men også fra litteraturvitenskap og estetiske teorier. Gjennom analysene undersøker jeg tema som hyperseksualisering, infantilisering, kjønnsnormer og dominans – og hvordan de kvinnelige artistene forhandler iscenesettelsen av disse elementene.
In music videos, the female artists are often half-naked and playing on sex. In this thesis, I investigate how female artists negotiate the staging of sexuality through objectifying and subjectivizing staging - an ongoing negotiation and use of tools to achieve sexual subject status. In this project, I have done an empirical analysis of four different music videos that are considered prominent in popular culture and were some of best-selling videos from 2019 to 2021. I have analyzed the visual staging along with the lyrics. The analysis is based on interdisciplinary perspectives drawn from music and media studies, but also from literary studies and aesthetic theories. Through the analyzes, I examine topics such as hyper sexualization, infantilization, gender norms and dominance - and how the female artists negotiate the staging of these elements.