Sammendrag
Problemstilling: Temaet for dette prosjektet har vært læreres opplevelser med inkludering av elever som viser innagerende atferd. Det overordnede formålet var å undersøke hvordan kontaktlærere på barnetrinnet opplever elevgruppen og hvordan de legger til rette for inkludering. Problemstillingen for denne studien har vært som følgende: «Hva er læreres opplevelse med innagerende atferd og hvordan sørger de for inkludering av elever som viser innagerende atferd?». Metode: Det ble benyttet kvalitative semistrukturerte intervjuer for å belyse problemstillingen. Fem kontaktlærere på barneskolen ble intervjuet. Intervjuene har blitt transkribert og analysert, ved bruk av en tematisk analyse. Funn fra studien er presentert og diskutert i lys av teori. Resultater og konklusjoner: Funn fra studien viser at lærerne opplevde at elevene som viste innagerende atferd var sårbare for utvikling av psykiske vansker, som angst. Deres syn angående elevgruppen var hovedsakelig at atferden ble ansett som normal, og at elevene skulle ivaretas innenfor det ordinære opplæringstilbudet. Elevene ble også beskrevet som engstelige, stille og nervøse, særlig i sammenheng med muntlighet og sosiale aktiviteter. Tilretteleggingen var både individuell, men den foregikk også på et klassenivå, der hele elevfellesskapet var inkludert. Lærerne la til rette for faglig inkludering ved å minimere elevenes engstelse, gjennom stegvise tilpasninger og psykososial støtte. Lærerne la til rette for sosial inkludering ved bruk av lekegrupper, der elevene fikk mulighet til å danne nye relasjoner innenfor trygge rammer. Funn fra studien viste at hovedutfordringen angående å legge til rette for inkludering var knyttet til bråk og støy, samt lav lærertetthet.