Sammendrag
Denne kvalitative studien undersøker elevers holdninger i matematikk knyttet til et tverrfaglig prosjekt med matematikk og kunstfag. Tverrfaglig arbeid handler om å opprette koblinger mellom ulike skolefag og til livet utenfor skolen (Drake og Burns, 2004). En slik opplæring har etablert seg som et sentralt fokus i Kunnskapsløftet 2020 og skolen skal legge til rette for at elever utvikler kompetanse i å bruke ferdigheter og sette sammen kunnskaper fra ulike fag (NOU 2015: 8). Opplæringen skal også fremme elevers motivasjon og holdninger (Kunnskapsdepartementet, 2020). Dessverre ser man en synkende trend i elevers holdninger, motivasjon og interesse for matematikkfaget desto eldre man blir (Kislenko, 2009). Denne studien tar utgangspunkt i et tverrfaglig undervisningsopplegg som kombinerer matematikk og kunstfag på studieretningen Kunst, Design og Arkitektur på Vg1. Med utgangspunkt i Di Martino og Zans (2010) holdningsmodell, har jeg ønsket å undersøke elevenes holdninger til matematikk og det tverrfaglige prosjektet. Problemstillingen er som følger: Kan et tverrfaglig prosjekt med matematikk og kunstfag fremme positive holdninger til matematikk og matematikkundervisning? For å besvare denne problemstillingen deltok 50 elever ved å svare på et spørreskjema. 6 av disse deltok også i et fokusgruppeintervju. Datamaterialet ble analysert med en induktiv og deduktiv tilnærming for å nyansere problemstillingen. Resultatene viser at elevene ser flere sammenhenger mellom fagene, og opplever at matematikk har anvendelse i kunstfag. Resultatene viser også at det er en forskjell i hvordan elevene responderer på opplevelsen av matematikk i en ny kontekst. Noen ser at matematikk er mer enn bare tall og formler, og synes det er spennende å lære om og gjenkjenne struktur og mønster i matematiske figurer. For andre har det matematiske innholdet i prosjektet stått i stor kontrast til de oppfatningene de har om matematikk fra før. For disse elevene virker det vanskelig å forstå at man i det hele tatt har arbeidet med matematikk i det tverrfaglige prosjektet. Studien belyser også arbeidet med å utvikle et tverrfaglig prosjekt, og tilhørende utfordringer med å finne relevante tema og aktiviteter for begge fag.