Sammendrag
Denne oppgaven skal undersøke læreres bruk av en undervisningsaktivitet i matematikk som kalles for Lesson Starters. Kort beskrevet så er dette en aktivitet hvor elevene blir presentert med en oppgave i oppstarten av en undervisningsøkt. Sentrale kjennetegn ved lærernes bruk av Lesson Starters skal undersøkes fra både et oppgaveperspektiv, hvor jeg analyserer hvilke kompetansekrav oppgavene som brukes i Lesson Starters stiller, og fra et undervisningsperspektiv, hvor bruken av Lesson Starters i undervisningen skal analyseres med utgangspunkt i dimensjoner av undervisningskvalitet. Utvalget for denne oppgaven er tre matematikklærere på ungdomstrinnet som til sammen gjennomfører fire Lesson Starters. Undersøkelsen gjennomføres som en casestudie, hvor datamaterialet består av Lesson Starter-oppgavene som lærerne brukte, observasjoner og intervjuer både før og etter observasjonene. Analysen av kompetansekravet i Lesson Starter-oppgavene gjennomføres ved bruk av MEG-analyseskjemaet, som er et analyseskjema for å identifisere på hvilket nivå seks matematiske kompetanser kreves i oppgaveløsingen (Turner et al., 2015). Lærernes bruk av Lesson Starters i undervisningen analyseres ved bruk av tre av dimensjonene i TRU-rammeverket. Dette rammeverket beskriver god matematikkundervisning gjennom fem dimensjoner som sammen bidrar til å fremme god matematikkforståelse hos elevene (Schoenfeld, 2018a). Hovedfunnene peker på flere kjennetegn ved måten lærerne bruker Lesson Starters i sin undervisning. Når det gjelder målretting av aktiviteten så bruker lærerne aktiviteten både til å introdusere et matematisk tema for timen og til å trene elevene i mer generelle matematiske ferdigheter. Oppgavene som brukes er å anse som problemløsende og utforskende, og fokuset er ofte rettet mot at elevene skal utvikle konseptuell forståelse. I tillegg anser lærerne at Lesson Starters har en sentral rolle i å inkludere alle elevene og å senke terskelen for deltakelse i matematikkundervisningen.