Sammendrag
Overgangen mellom småskolen og mellomtrinnet er en overgang som skiller seg ut på grunn av de faglige utfordringene som oppstår, og som tidligere forskning har vist seg å være særlig vanskelig for elever fra lavinntektsfamilier og minoritetsspråklige elever (jf. Chall, 1996; Møller mfl., 2014). Dette fenomenet blir i en amerikansk kontekst kalt for the fourth-grade slump (jf. Chall, 1996). Overfører vi dette til en norsk skolekontekst får vi det som blir kalt for femtetrinnsbøygen (Golden, 2018), og det er denne som ligger som en ramme rundt studien. I forbindelse med forskning på femtetrinnsbøygen er det tre hovedfaktorer som denne studien ser på som sentrale – 1) overgangen mellom fagtekstene, 2) lærerens rolle og hvordan de bruker lærebøkene og tekstene i møte med andrespråkseleven og 3) eleven selv og dens ferdigheter. I denne studien har det blitt fokusert på punkt 1 og 2. I denne studien har jeg hatt som mål å undersøke den mulige påvirkningen lærebøker har på andrespråkselever ved å ha utført en komparativ tekstanalyse av lærebøker på 4.trinn og 5.trinn, samt utført fokusgruppeintervjuer med lærere. Tekstanalysen hadde fire tekstelementer i fokus og viste blant annet et mindre støtteapparat for fagord og andre utfordrende ord i femtetrinnstekstene enn i fjerdetrinnstekstene, en større bruk av tekstbindere i femtetrinnstekstene enn i fjerdetrinnstekstene og flere bildesterke metaforiske uttrykk i fjerdetrinnstekstene enn i femtetrinnstekstene. I fokusgruppeintervjuene kom det blant annet frem fellestemaer som handlet om forventinger til eleven, andrespråkselevens utfordringer med det akademiske språket, andrespråkselevens utfordringer med metaforiske uttrykk og at overgangen mellom småskolen og mellomtrinnet er en kompleks overgang med ulike faktorer på ulike nivåer. Studien har plassert femtetrinnsbøygen i et norsk som andrespråksperspektiv, og åpner opp for at nye forskningsspørsmål om andrespråkselevens møte med mellomtrinnet kan bli forsket på og besvart.