Sammendrag
I denne masteroppgaven utforsker jeg Ghayath Almadhoun og Marie Silkebergs Till Damaskus fra 2014. Verket er et samarbeid som går på tvers av språk, kulturer og tradisjoner, og jeg vil vise hvordan verket bruker poesien til å gi et nytt og annerledes blikk på forståelser av traumer, tilskuerposisjoner og den andres smerte. Den arabiske våren og borgerkrigen i Syria ligger som et bakteppe for verket. Diktjeget står på utsiden av konflikten og påkaller dermed en utforskning av diktjeget som tilskuer. Jeg bruker begrepet lidelsens estetikk som en overordnet betegnelse på traumer, tilskuere og smerte i verket. Betegnelsen er imidlertid vid, og jeg utdyper derfor med Susan Sontags Regarding the Pain of Others (2003) og Cathy Caruth og Unni Langås sine forståelser av traumer i litteraturen. I analysen av tilskueren tar jeg utgangspunkt i posisjonene voyeur og narsissist, men jeg foreslår i denne oppgaven å tilføye med et tredje alternativ, nemlig vitnet. Der voyeuren og narsissisten tar utgangspunkt i en hierarkisk struktur der tilskueren er fordelaktig posisjonert i møte med den andre, vil vitnet forsøke å møte den andre med et åpnere blikk.