Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg organisasjonen SIAN i perioden oktober 2008 og ut året 2011. Jeg har analysert hvordan konspirasjonsteorien «Eurabia» har virket som en del av deres anti-islamske diskurs i denne perioden. Teoriens innvirkning hos Fjordman og videre hos Breivik har blitt studert av flere, mens tilstedeværelsen i SIAN i samme tidsrom ikke har vært gjenstand for like mye forskning. Gjennom oppgaven har jeg sett i hvor stor grad de forfekter Eurabia-konspirasjonsteorien gjennom inspirasjon, direkte sitering, begrepsbruk fra eller hentydninger til teorien. Mine primærkilder er tekster og artikler publisert på nettsiden deres sian.no i perioden oktober 2008-2011. I masteroppgaven er alle artiklene til SIAN skrevet i dette tidsrommet gått gjennom systematisk, og funnene er sortert tematisk da SIAN i denne perioden har benyttet flere sirkulære argumenter om muslimer og islam. Et av hovedfunnene er at SIAN ved noen anledninger har referert til den opprinnelige konspirasjonsteorien til Bat Ye´or om et faktisk planlagt samarbeid mellom europeiske og muslimske politikere. Likevel er hentydninger til den mest fremtredende gjennom argumenter, historieforståelse og begreper som kan knyttes til kontrajihadismen, Eurabia som idé og konspirasjonsteori samt Eurabia-litteratur for øvrig. Slike konspirative forståelser bidrar til å danne et usynlig skille mellom islam og islamisme, og blir derfor sentrale for SIANs reproduksjon av et av deres hovedargument; at islam er en politisk ideologi og ikke en religion. Jeg argumenterer i masteroppgaven for at konspirasjonsteorien ligger som et standardverk for tanker om en påstått sivilisasjonsovertagelse av det vestlige samfunn, og at det er i dette øyemed grupper som SIAN har referert til konspirasjonsteorien; som et mønster i samfunnsutviklingen.