Original version
Klimarett - internasjonal, europeisk og norsk klimarett mot 2030. 2021, 520-556
Abstract
Karbonfangst, -transport og –lagring er lenge blitt diskutert i Norge og er et svært viktig tiltak i norsk klima- og energipolitikk. Gjennom Langskip-prosjektet ønsker Norge å bygge et fullskala prosjekt hvor fanget CO2 blir transportert med skip til CO2-mottaksterminal i Norge og deretter med rør til permanent lagring under havbunnen i Nordsjøen. Et omfattende regelverk er etablert med utgangspunkt i EU/EØS-direktiver og bygd på norsk tradisjon for regulering av petroleumsvirksomhet. Virksomheten reiser også folkerettslige spørsmål, særlig når det gjelder grensekryssende transport. Og flere EU- og EØS-rettsspørsmål reiser seg, fra forholdet til EUs klimakvotesystem og til ulike statsstøtte godkjenninger fra EFTAs overvåkningsorgan, ESA. Dette kapitlet gjennomgår den samlede reguleringen for å vise den rettslige kompleksiteten og alle de sammenhenger som reguleringen berører. Kapitlet redegjør for: gjeldende internasjonalt og nasjonalt regelverk, tillatelsesregimet for CO2-lagring, regimet for CO2-transport og CO2-fangst, miljøforurensning of miljøansvar, forholdet til EUs klimakvotesystemet og offentlig støtte til karbonfangst og lagring.