Abstract
Koronapandemien rammet deler av verden hardt før alvoret satte inn i Norge. Den 12. mars 2020 lød regjeringens pressemelding som følger: «I dag kommer den norske regjeringen med de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid.» Den påfølgende dagen rådet Helsedirektoratet alle fra å dra på hytta for å hindre smittespredning. Etter at oppfordringen ikke ble fulgt, vedtok regjeringen den 15. mars det såkalte hytteforbudet. Hytteforbudet fremgikk av Forskrift om Karantene, isolasjon og forbud mot opphold på fritidseiendommer mv. i anledning utbrudd av Covid-19 § 5. Denne ble senere endret til et forbud mot å overnatte på fritidseiendom, som skulle vare frem til 20. april. Tema for denne oppgaven er hytteforbudets lovlighet. Problemstillingenefor oppgaven er hvorvidt, og i hvilken utstrekning, regjeringen hadde kompetanse til å vedta et slikt forbud.