Sammendrag
Denne masteren belyser temaet skriftlig corrective feedback og hvordan denne kan være et verktøy i undervisningen. Teoridelen i denne oppgaven bygger på relevant teori fra blant annet pedagogikk, men også fra forskning innenfor SLA (Second Language Acquisition). Forskningsdelen i denne masteren undersøker bruken av rettinger fra tre lærere i fransk som fremmedspråk, en analyse av disse rettingene samt om elevene deres gjør færre lingvistiske feil over tid (hos to av lærerne). Lærere, elever og skoler er anonymisert. Hos en av lærerne har jeg fått tilgang til én tekst per elev, mens hos de to lærerne jeg undersøker over tid, har fått tilgang til tre tekster per elev. Dette for å kunne undersøke om elevene gjør færre lingvistiske feil over tid. Resultatene for denne masteren er at alle de tre lærerne bruker ulik type CF: direkte CF, indirekte CF og metalingvistisk CF med koder. Det er ingen store forskjeller mellom de to typene jeg undersøker over tid (direkte CF og metalingvistisk CF med koder) når det er snakk om antall feil gjort av elevene. Når jeg deler klassene nivåer etter feil gjort på tekst 1, ser jeg at elevene på lavest nivå gjør litt færre feil over tid ved bruk av begge typene CF undersøkt. Når jeg ser på spesifikke typer feil, ser jeg at metalingvistisk CF med koder har positiv effekt på feil i verb over tid hos elevene på lavest nivå. Bruk av direkte CF på spesifikke feil i denne oppgaven, gir en liten positiv effekt på feil i verb for elever på lavest nivå. I tillegg er det positiv effekt på bruk av adjektiv hos elever på høyest nivå, samt på bruk av artikler for elever på laveste nivå. Til slutt følger en diskusjon rundt funnene og hva som kan være årsakene til disse.