Abstract
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan meningsdannelse skjer som sosial prosess i en undervisningssetting, der representasjoner har en viktig plass. Og hvordan læring skjer i samtaler som kan karakteriseres med Mercer sine samataletyper (1996). Flere studier fokuserer på elevenes læring med det man kaller autoritative representasjoner (Furberg, Kluge & Ludvigsen, 2013; Smetana & Bell, 2012), andre studier ser på hvordan elever jobber med selv konstruerte representasjoner (Tytler et al., 2013). Forskningen min skiller seg ut fra disse ved at elevene i min studie arbeider med representasjoner som andre elever i klassen har laget i form av plakater. Retningen for denne masteren startet etter inspirasjon fra prosjektet «Representasjon og deltakelse i naturfag», kalt REDE-prosjektet. Prosjektet har som mål å undersøke hvordan representasjoner kan bidra til læring og støtte lærere og lærerstudenter i arbeidet med representasjoner og gi en bred innføring i bruk av representasjoner (Knain, Ødegaard, Furberg, Remmen, Fredlund & Mathiassen, 2017). Undersøkelsen er en kvalitativ casestudie som går i dybden av et interaksjonsforløp mellom to elevgrupper og lærer. Målet med denne masteroppgaven er å svare på følgende problemstilling: «Hvordan blir representasjoner en ressurs i klasseromssamtaler i naturfag?». For å svare på problemstillingen min, har jeg hentet datamateriale gjennom videoobservasjon og lydopptak. Dataene som er brukt er samlet inn av meg og en annen medstudent. Interaksjonsanalysen jeg gjennomfører, legger særlig vekt på en induktiv analyse tilnærming av datamaterialet mitt (Braun & Clark, 2006; Derry et al., 2010). Analysene av samtaleutdragene viser at elevens meningsdannelses prosess var ulik i de to gruppene som ble analysert. I tillegg så vi fra episodene at det var gjennomgående at representasjoner ikke var nok for elevenes meningsdannelse. Funnene viste at elevene manglet noen erfaringer samtidig som de etterlyste andre ressurser. I tillegg ble det vist at læreren hadde en viktig rolle for deres meningsdannelse.