Hide metadata

dc.date.accessioned2021-02-21T20:47:16Z
dc.date.available2021-02-21T20:47:16Z
dc.date.created2021-02-18T14:00:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationHellevik, Ottar . Ja-siing som problem i intervjuundersøkelser. Tidsskrift for samfunnsforskning. 2020, 61, 255-270
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/83479
dc.description.abstractEn mye brukt spørsmålsform i intervjuundersøkelser er påstander som respondenten skal si seg enig eller uenig i. Det er imidlertid et problem, kalt ja-siing, knyttet til denne spørsmålstypen som mange ikke synes å være klar over. I den senere tid har faren for ja-siing skapt debatt om hva resultatene av meningsmålinger egentlig forteller om opinionen. Et eksempel er en undersøkelse av folks oppfatninger om forskning, der negativt formulerte påstander ga et inntrykk av lav tiltro som det ble hevdet var misvisende (Hellevik, 2017). Et annet eksempel er en omdiskutert tolking av svarene på en påstand om intelligensforskjeller mellom folkegrupper, som ble sett som tegn på rasistiske holdninger (Hellevik, 2019a; 2019b). Når medier offentliggjør meningsmålinger om politiske stridsspørsmål, er det ikke uvanlig at disse består av en enkelt påstand de intervjuede skal si seg enig eller uenig i. Ja-siing kan da resultere i et skjevt bilde av opinionen.
dc.languageNO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleJa-siing som problem i intervjuundersøkelser
dc.typeJournal article
dc.creator.authorHellevik, Ottar
cristin.unitcode185,17,8,0
cristin.unitnameInstitutt for statsvitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin1891391
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Tidsskrift for samfunnsforskning&rft.volume=61&rft.spage=255&rft.date=2020
dc.identifier.jtitleTidsskrift for samfunnsforskning
dc.identifier.volume61
dc.identifier.startpage255
dc.identifier.endpage270
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2020-03-04
dc.identifier.urnURN:NBN:no-86207
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn0040-716X
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/83479/2/ja-siing_som_problem_i_intervjuundersoekelser.pdf
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-NonCommercial 4.0 International
This item's license is: Attribution-NonCommercial 4.0 International