Original version
Tidsskrift for samfunnsforskning. 2020, 61, 255-270, DOI: https://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2020-03-04
Abstract
En mye brukt spørsmålsform i intervjuundersøkelser er påstander som respondenten skal si seg enig eller uenig i. Det er imidlertid et problem, kalt ja-siing, knyttet til denne spørsmålstypen som mange ikke synes å være klar over. I den senere tid har faren for ja-siing skapt debatt om hva resultatene av meningsmålinger egentlig forteller om opinionen. Et eksempel er en undersøkelse av folks oppfatninger om forskning, der negativt formulerte påstander ga et inntrykk av lav tiltro som det ble hevdet var misvisende (Hellevik, 2017). Et annet eksempel er en omdiskutert tolking av svarene på en påstand om intelligensforskjeller mellom folkegrupper, som ble sett som tegn på rasistiske holdninger (Hellevik, 2019a; 2019b). Når medier offentliggjør meningsmålinger om politiske stridsspørsmål, er det ikke uvanlig at disse består av en enkelt påstand de intervjuede skal si seg enig eller uenig i. Ja-siing kan da resultere i et skjevt bilde av opinionen.