Abstract
Denne studien er en casestudie av fire kommuner og formålet med studien er å utforske hvordan skoleeier arbeider med kvalitetsspørsmål, herunder også hvordan skoleeier utnytter nasjonale tilsyn i sitt arbeid med å utvikle skolesektoren i sin kommune. Studien er kvalitativ og det er benyttet forskningsintervju som metode for å innehente informasjon fra kommunene. Det er skoleeiers representant som er informant i studien, denne har ofte tittelen kommunalsjef og/eller skolesjef. Det er valgt ut fire kommuner og altså fire case for å besvare problemstillingen. Kommunene i studien er noe ulike både i størrelse og organisering. Likevel finner en fellesnemnere knyttet til hvordan skoleeierne ansvarliggjør skolelederne i sine respektive kommuner. Det er også funn i studien som sier noe om hvordan kommunene arbeider med kvalitetutvikling. Funnene i studien sier noe om viktigheten av at skoleeier har kapasitet nok både når det gjelder kunnskap om området og kapasitet i form av tid til å utføre sine oppgaver. Det er også funn i studien som kan indikere at det er liten interesse fra politisk skoleeier til å involvere seg i det som skjer av kvalitetsutvikling i skolen. Funnene indikerer også at styringsdialog som metode for å følge opp intensjonene i Opplæringslovens § 13-10 er viktig.