dc.date.accessioned | 2021-02-08T20:04:04Z | |
dc.date.available | 2021-02-08T20:04:04Z | |
dc.date.created | 2021-01-25T23:17:06Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Erstad, Ola . Grenseflater i unges læringsliv. Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag. 2020, 21-43 Syddansk Universitetsforlag | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/83028 | |
dc.description.abstract | Betegnelsen ‘læringsliv’ er ment som et forsøk på å åpne opp vår forståelse av de unges læring og betydningen av å studere hvordan læring utvikles og endres over tid. I dagens debatt om skole og læring er det skolen selv og dens innholdsfokus som står i sentrum, og ikke elevenes egne erfaringer og opplevelser som lærende. ‘Læringsliv’ er dermed et uttrykk for barn og unge som navigatører i grenseflater mellom ulike arenaer for læring av betydning for deres personlige utvikling. Morsmålsfaget i skolen er spesielt interessant som faglig kontekst i denne sammenheng. Både fordi morsmålsfaget tradisjonelt har forholdt seg til spenningsforholdet mellom skolens opplæringsmandat og de unges forhold til ulike tekstformer i sin hverdag, og fordi dette fagområdet handler om hva det vil si å kunne lese og skrive i vår samtid. Eksempler fra egen forskning vil anvendes for å diskutere sammenhenger og brudd som barn og unge erfarer i grenseflater mellom ulike arenaer for læring. | |
dc.language | NO | |
dc.publisher | Syddansk Universitetsforlag | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.title | Grenseflater i unges læringsliv | |
dc.type | Chapter | |
dc.creator.author | Erstad, Ola | |
cristin.unitcode | 185,18,1,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
dc.identifier.cristin | 1879190 | |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.btitle=Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag&rft.spage=21&rft.date=2020 | |
dc.identifier.startpage | 21 | |
dc.identifier.endpage | 43 | |
dc.identifier.pagecount | 301 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-85817 | |
dc.type.document | Bokkapittel | |
dc.type.peerreviewed | Peer reviewed | |
dc.source.isbn | 9788740833003 | |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/83028/4/9788740833003-erstad.pdf | |
dc.type.version | PublishedVersion | |
cristin.btitle | Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag | |