Hide metadata

dc.date.accessioned2021-02-08T20:04:04Z
dc.date.available2021-02-08T20:04:04Z
dc.date.created2021-01-25T23:17:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationErstad, Ola . Grenseflater i unges læringsliv. Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag. 2020, 21-43 Syddansk Universitetsforlag
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/83028
dc.description.abstractBetegnelsen ‘læringsliv’ er ment som et forsøk på å åpne opp vår forståelse av de unges læring og betydningen av å studere hvordan læring utvikles og endres over tid. I dagens debatt om skole og læring er det skolen selv og dens innholdsfokus som står i sentrum, og ikke elevenes egne erfaringer og opplevelser som lærende. ‘Læringsliv’ er dermed et uttrykk for barn og unge som navigatører i grenseflater mellom ulike arenaer for læring av betydning for deres personlige utvikling. Morsmålsfaget i skolen er spesielt interessant som faglig kontekst i denne sammenheng. Både fordi morsmålsfaget tradisjonelt har forholdt seg til spenningsforholdet mellom skolens opplæringsmandat og de unges forhold til ulike tekstformer i sin hverdag, og fordi dette fagområdet handler om hva det vil si å kunne lese og skrive i vår samtid. Eksempler fra egen forskning vil anvendes for å diskutere sammenhenger og brudd som barn og unge erfarer i grenseflater mellom ulike arenaer for læring.
dc.languageNO
dc.publisherSyddansk Universitetsforlag
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleGrenseflater i unges læringsliv
dc.typeChapter
dc.creator.authorErstad, Ola
cristin.unitcode185,18,1,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin1879190
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.btitle=Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag&rft.spage=21&rft.date=2020
dc.identifier.startpage21
dc.identifier.endpage43
dc.identifier.pagecount301
dc.identifier.urnURN:NBN:no-85817
dc.type.documentBokkapittel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.isbn9788740833003
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/83028/4/9788740833003-erstad.pdf
dc.type.versionPublishedVersion
cristin.btitleGrænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution-NonCommercial 4.0 International
This item's license is: Attribution-NonCommercial 4.0 International