Original version
Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag. 2020, 21-43
Abstract
Betegnelsen ‘læringsliv’ er ment som et forsøk på å åpne opp vår forståelse av de unges læring og betydningen av å studere hvordan læring utvikles og endres over tid. I dagens debatt om skole og læring er det skolen selv og dens innholdsfokus som står i sentrum, og ikke elevenes egne erfaringer og opplevelser som lærende. ‘Læringsliv’ er dermed et uttrykk for barn og unge som navigatører i grenseflater mellom ulike arenaer for læring av betydning for deres personlige utvikling. Morsmålsfaget i skolen er spesielt interessant som faglig kontekst i denne sammenheng. Både fordi morsmålsfaget tradisjonelt har forholdt seg til spenningsforholdet mellom skolens opplæringsmandat og de unges forhold til ulike tekstformer i sin hverdag, og fordi dette fagområdet handler om hva det vil si å kunne lese og skrive i vår samtid. Eksempler fra egen forskning vil anvendes for å diskutere sammenhenger og brudd som barn og unge erfarer i grenseflater mellom ulike arenaer for læring.