Abstract
Pasientene som legges inn på sykehjem er mer skrøpelig og har høyere omsorgsbehov enn tidligere. Omtrent 25 prosent av de ansatte i sykehjem er ufaglærte og det er et stort behov for kompetanseheving i fremtiden for å sikre et forsvarlig omsorgstilbud. Hensikten med studien er å identifisere hvilke kompetansestrategier og metoder som er virksomme for å heve kompetansen hos ufaglærte og ansatte med lavere helsefaglig utdanning i sykehjem. Studien er en litteraturgjennomgang. Emneord for «ufaglært», «sykehjem» og «kompetansehevning» ble kombinert for søk i databasene Pubmed og Cinahl. 684 artikler ble identifisert. Åtte artikler innfridde inklusjons- og eksklusjonskriteriene, ble inkludert og analysert i studien. Resultatene viste to hovedstrategier som burde kombineres for økt kompetanseheving; tradisjonell undervisning og utnevnelse av ressurspersoner. Ressurspersonene hadde til felles at de ledet og fremmet forbedringer på sykehjemmene, og jobbet kunnskapsbasert. Det ble også benyttet ulike læringsmetoder for å heve kompetansen, slik som en-til-en veiledning og tett oppfølging. Metodene gjorde opplæringen motiverende, relevant og interessant. Det var viktig å følge opp pleiepersonell over tid og gi nok støtte. Valg av ressursperson bør baseres på at vedkommende fra tidligere har god støtte og respekt fra kollegaer og ledere. Ledelsesforankring var viktig i arbeidet å øke kompetansen blant pleiepersonell.
Abstract: Patients admitted to nursing homes in Norway are more fragile and have more advanced caring needs than before. Approximately 25 percent of nursing staff in Norway are uneducated and it ́s challenging to ensure sufficient competence to care for this group in the future. The aim of this study was to identify knowledge about recommendations to increase competence of nursing home employees. The study was a literature review. The searchwords “unskilled”, “nursing home” and “skill development” were combined for search in databases PubMed and Cinahl. 684 articles were identified. Eight articles met the criteria and were analyzed. Results showed there are two main strategies that should be combined to increase competence: traditional teaching combined with assigned resource persons. The resource persons shared in common that they worked to lead and promote improvement; they worked evidence based. Additionally, various methods were used for skill development; example one-on-one teaching and follow-ups. The methods ensured the education process was motivating, relevant and interesting. It was important to follow-up the “care worker” over time and give adequate support. The chosen resource persons should have good support and respect from colleagues and leaders. Management anchoring was important to provide enough support for the “care workers”.