Sammendrag
Denne studien utforsker hvordan et nettbasert innføringsstudium i politiledelse legger til rette for studentaktivitet og meningsfulle læringsfellesskap. Studien plasserer seg i en arbeidsplasslærings-kontekst og utfordrer skillet mellom formell og uformell læring på arbeidsplassen. Studien retter særlig fokus mot studentenes motiver for å delta i studiet, innføringsstudiets rolle i deltakernes utvikling som ledere og betydningen av samarbeid i det nettbaserte studiet. Gjennom å bruke Lave og Wenger (1991) og Wenger (1998) begreper, legitim perifer deltakelse og praksisfellesskap, utforsker studien hvordan studentene i nettstudiet beveger seg gjennom flere praksisfellesskap. Ved å spille på Galison (1997) sin metafor “trading zone” og Kellogg et al. (2006) sitt rammeverk utforsker studien hvordan studentene deler kunnskap, refleksjoner og erfaringer på tvers av praksisfellesskapene. Studien er basert på en kvalitativ metode hvor forskningsspørsmålene som skal besvares er; 1) Hvordan er nettstudiet Innføring i politiledelse organisert for å ivareta studentaktive læringsformer? 2) På hvilken måte oppfatter studentene Innføring i politiledelse som en del av sin lederutvikling? 3) Hvordan samarbeider studentene på Innføring i politiledelse og hvilken betydning har samarbeidet i deres profesjonelle læring? Intervjuene er gjort våren 2020 med studiepersonell og studenter ved Innføring i politiledelse hos Politihøgskolen fra studiet som gikk høsten 2019. Totalt er det gjennomført sju intervjuer. I analyseprosessen er det benyttet tematisk analyse av datamaterialet. Funnene i datamaterialet fra studiepersonellet tyder på at det nettbaserte studiet har forsøkt å bevare viktige elementer fra det samlingsbaserte studiet og tilbyr i tillegg nye muligheter for studentaktivitet og hva som kan betegnes som meningsfulle læringsfellesskap i en ny kontekst nettstudiet tilbyr. Intervjuene med studentene viser at deltakelsen i nettstudiet har stor signifikans for deres karriereutvikling og identitet som leder og at de knytter ulik betydning til samarbeidet. Videre viser funnene at møter med basisgruppen skaper muligheter for en koordinering av hva det vil si å være leder i politiet på tvers av distrikter og særorgan. Funn fra intervjuene med studentene viser også studentene bruker mye tid på å samarbeide om å være student på et videreutdanningsprogram ved Politihøgskolen. Funnene viser også informantenes motivasjon for å søke studiet ikke er negativt påvirket av at studiet er nettbasert. Studien viser at organiseringen av det nettbaserte innføringsstudiet kan gjøre avstanden mellom formell og uformell læring på arbeidsplassen mindre ved å benytte arbeidsplassen som læringsarena. Dette skaper nye muligheter for forståelsen av hva som kan anses som meningsfulle læringsfellesskap. Funnene viser at det er variasjon i studentenes motiver for å delta i studiet og ulik forståelse av hva samarbeidet med medstudenter betyr, noe som kan få konsekvenser for dybdelæring i ledelsesfaget.