Abstract
Formålet med denne studien har vært å undersøke IKT og læring i arbeid, samt premisser og muligheter for læring og utvikling i arbeidslivet. Bygg- og anleggsnæringen har ofte krevende prosjekter, hvor det foreligger krav om å utføre HMS-tiltak både før, underveis og etter en jobbutførelse. Gjennomførelsen av slike tiltak vil sikre at arbeidet blir utført med kvalitet, og er derfor en nødvendighet for å opprettholde god arbeidspraksis. Tilstrekkelig kunnskap og kompetanse i jobbutførelsen er derfor et krav for å utføre slikt arbeid. En vanlig tilnærming for å oppnå kvalitet i arbeidet, er å ta i bruk et system for total kvalitetsledelse. Et slikt system skal være et hjelpemiddel for å styre virksomhetens drift og oppnåelse av planlagte resultater opp mot helse, miljø og sikkerhet. Dette casestudiet hadde som formål å avdekke en bedrifts planlegging, opplæring og kommunikasjon ved innføringen av en mobil applikasjon for total kvalitetsstyring. Innføringen av digitale løsninger i bedrifter medfører et behov og muligheter for læring og kunnskapsutvikling hos de ansatte.