Abstract
Formål: Hensikten med denne masterstudien er å kartlegge ergoterapeuter og fysioterapeuter i Norge sine synspunkt og praksis når det gjelder anbefaling av elektriske rullestoler til barn under fire år med funksjonsnedsettelser. Teoretisk forankring: Det er tatt utgangspunkt i teori og forskning som omhandler elektriske rullestoler til barn. Metode: Dette er en tverrsnittstudie, en ikke-eksperimentell kartleggingsstudie med spørreskjema som metode. Inklusjonskriteriene var ergoterapeuter og fysioterapeuter i Norge som jobber med barn under skolealder. Datainnsamling forgikk ved at en lenke til nettskjema ble lagt ut på fagforum for barneergoterapeuter og barnefysioterapeuter på Facebook. Analyser og behandling av data ble gjort i IBM SPSS. Resultater: 93 respondenter svarte på spørreskjema, 54 ergoterapeuter og 39 fysioterapeuter. De oppga en gjennomsnittsalder på 20 måneder (SD ±10) for hvor tidlig de mener barn kan starte å kjøre elektrisk rullestol. Mulighet for å trene og at familien var positiv til elektrisk rullestol var de faktorene respondentene mente var viktigst for å kunne anbefale elektrisk rullestol til barn under fire år. Mangel på støtte fra familien var den faktoren som var viktigst for å ikke anbefale elektrisk rullestol. 99 % av respondentene var enige i at elektrisk rullestol bidrar til økt selvstendighet og deltagelse for barn med begrenset egen mobilitet. 88 % var uenige i at bruk av elektriske rullestoler bidrar negativt til utviklingen av gange og andre grovmotoriske ferdigheter. Konklusjon: Studien viser at de fleste ergoterapeuter og fysioterapeuter har positive holdninger til at barn under fire år bør få mulighet til å kjøre elektrisk rullestol og at dette bidrar til økt selvstendighet, deltagelse, læring og utvikling av selvinitiert adferd hos barna. De færreste respondentene mener at bruken av elektrisk rullestol vil ha negativ påvirkning på grovmotoriske ferdigheter