Sammendrag
I denne oppgaven har jeg sett på omdømmeoppturen Norges herrelandslag i fotball hadde mellom 2016-2018, som presentert i VG-artikkelen fra 13. november 2018 Sjekk den oppturen: Landslagets omdømme i kraftig bedring. I artikkelen påpeker landslagets mediesjef Svein Graff at landslagssjef Lars Lagerbäcks retorikk, i tillegg til bedrede resultater på banen, kunne være en faktor for at omdømmet steg (Ould-Saada, A.B., Syversen, C.P. og Delebekk, B.S, 2018). Ved bruk av case-studie, intervju og dokumentanalyse ønsket jeg å finne ut av hvordan landslaget og Norges Fotballforbund jobbet med kommunikasjon for å øke omdømmet. Oppgaven sikter på å finne svar på hvordan et sportslag kan øke omdømmet via mediebruk, der jeg skal ta utgangspunkt i hva landslaget og NFF gjorde i sitt tilfelle. Her skal jeg ta i bruk teorier fra feltet strategisk kommunikasjon og PR, samt utforske relasjoner og identifikasjonsteori innenfor sport.
In this thesis, the rise in reputation of the Norwegian national men’s team in football experienced between 2016-2018, called Sjekk den oppturen: Landslagets omdømme i kraftig bedring presented in the VG-article from November 13th, 2018, has been examined. In the article, the national team’s head of media, Svein Graff, points out that the national team’s coach, Lars Lagerbäck, and his rhetoric, could in addition to the better results on the pitch be a factor for the rise in reputation (Ould-Saada, A.B., Syversen, C.P. og Delebekk, B.S., 2018). Using case studies, interviews and document analysis, I wanted to find out how the national team and the Norwegian Football Association worked with communication to increase their reputation through the use of media. The thesis aims to find an answer to how a sports team can increase their reputation through the use of media, based on how the national team and the Norwegian Football Association did it. I will utilize theories from strategic communication and PR, and explore relationship building and identification theory in sports.