Sammendrag
Fra høsten 2020 implementeres «Folkehelse og livsmestring» som et nytt tverrfaglig tema i fagfornyelsen og i læreplanen for samfunnskunnskap. Livsmestring er et nytt begrep i norsk skolesammenheng, og er denne studiens tema. I tillegg til å være et nytt begrep, legger føringene i fagfornyelsens styringsdokumenter til rette for både stor innholds- og metodefrihet i livsmestringsundervisningen. I den forbindelse er studien interessert i hvilke oppfatninger samfunnskunnskapslærere i den videregående skolen har om det nye tverrfaglige temaet, der både forståelsen av begrepet, didaktiske tilnærminger og refleksjoner rundt tverrfaglighet som arbeidsmåte er sentrale interesseområder. Sett i lys av en økt individualisering, økte helseutfordringer og stor tilgang på informasjon, får elevene flere valgmuligheter, men også et økt ansvar for egne liv. I fremtidens skole blir derfor det tverrfaglige temaet livsmestring viktig, og i den sammenheng vil både lærerperspektiver og økt kunnskap om temaet være betydningsfullt. Gjennom kvalitative intervjuer, som senere ble transkribert og analysert ved hjelp av koder og kategorier, har samfunnskunnskapslærernes oppfatninger blitt drøftet i lys av det teoretiske rammeverket til oppgaven. Funnene viser at lærerne ser på mulige tilnærminger til livsmestring i en vid forstand, samtidig som det også adresseres en fare for at det tverrfaglige temaet kan bli forstått som et for vidt begrep i undervisningssammenheng. Med flere «vage» beskrivelser i de overordnede styringsdokumentene, stiller enkelte av lærerne seg også usikre til hvilken rolle det tverrfaglige temaet vil få i et mål- og resultatstyrt utdanningssystem. Til tross for en usikker innholdsforståelse av livsmestring, som et vidt begrep, er lærernes formålsforståelse tydeligere. Det overordnede målet handler her om å utvikle elevenes kvalifikasjoner for fremtidig samfunnsdeltakelse. Lærerne oppfatter også samfunnskunnskapsfaget som et egnet fag for tverrfaglig samarbeid ettersom det rommer store temaer som individ, samfunn og kultur. Samtidig oppfatter enkelte av lærerne tverrfaglighet som en krevende arbeidsmåte, der det uttrykkes at samarbeid på tvers av faggrensene kan tappe mye energi om det ikke fungerer. Dermed står livsmestringsundervisningen i fare for å ikke praktiseres som etterspurt i fagfornyelsens overordnede del og i læreplanen for samfunnskunnskap.