Sammendrag
Formålet ved studien har vært å undersøke hvilke matematiske kompetanser elever bruker i tilnærmingen til åpne og rike oppgaver i matematikk. Det ble tatt i bruk to rammeverk for matematisk kompetanse, KOM-rammeverket til Niss og Jensen (2002) og trådmodellen til Kilpatrick et al. (2001). Problemstillingen for studien er: «Hvilke matematiske kompetanser bruker elever når de tilnærmer seg åpne og rike oppgaver?». For å besvare problemstillingen har studien et mindre forskningsspørsmål: «Bruker elevene andre kompetanser i arbeidet med åpne og rike oppgaver enn med tradisjonelle lukkede?». Dette er en kvalitativ studie som tar i bruk oppgavebaserte intervjuer der intervjuguiden kun består av matematiske oppgaver. 4 elever på ungdomstrinnet arbeidet med tilsammen 8 oppgaver over to intervjurunder. Elevenes arbeid med oppgavene ble tatt opp med lydopptak som senere ble transkribert. Transkriberingen ble analysert ut ifra de to rammeverkene for å se hvilke kompetanser en kunne registrere i elevenes uttalelser. Oppgavene som ble tatt i bruk i intervjuene er klassifisert ut ifra Yeo (2017) sitt rammeverk for åpne oppgaver, som sier at oppgaver kan være åpne ved mål, svar, metode, kompleksitet og utvidelse. Funn fra studien viser en hyppig forekomst av de fleste kompetansene presentert i både rammeverket av Niss og Jensen (2002) og Kilpatrick et al. (2001), med unntak av hjelpemiddelkompetansen og produktiv holdning. Hovedfunnene diskutert i studien omhandler interaksjonen mellom resonnement og kommunikasjon da kompetansene som omhandler dette ofte ble registrert samtidig, hvordan åpne og rike oppgaver krever både ferdigheter i og forståelse for matematiske prosedyrer og det blir drøftet noen utfordrende sider ved bruk av åpne og rike oppgaver i skolesammenheng. Analysen viste også registrering av flere, og andre, kompetanser i elevenes tilnærming til en lukket oppgave enn ved de åpne og rike oppgavene gitt i intervjuene.