Abstract
Dagspressens bokanmeldelser spiller en viktig rolle i formidlingen av litteratur, og kritikkens tittel kan avgjøre hvorvidt anmeldelsen leses eller ikke. Siden 1979 har journalistikkens rammevilkår endret seg, og med internett har klikkvennlighet og søkemotoroptimalisering gitt tittelen en viktig rolle som markedsføringsverktøy for avisene. Problemstillingen i denne oppgaven er hvordan titlene i bokanmeldelser har endret seg fra 1979 til 2019, og om titler på nett skiller seg ut fra titler i papiravisene. For å besvare problemstillingen utføres en kvantitativ analyse av 461 titler i Klassekampen, Aftenposten og Dagbladet. I analysen undersøkes hvor stor andel av titlene per år som er kvalitetsvurderende, hvilken holdning (positiv eller negativ) titlene gir uttrykk for at anmelderen har, hvor mange adjektiver overskriftene inneholder, titlenes lengde, hvor hyppig egennavn fremkommer i titlene, hvilke ord som har høyest frekvens og hvorvidt HTML-koder i nettavisene tyder på prioritering av søkemotoroptimalisering.