Original version
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. 2020, 4 (01), 4-21, DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2020-01-01
Abstract
Denne artikkelen utvider kunnskapsgrunnlaget om norsk som andrespråk ved å belyse rollen språket spiller i digital samhandling i familien. Andrespråksinnlæreres oppfatning av egne språkbehov og -ønsker forandres i takt med bruken av digitalt mediert interaksjon (Darvin & Norton, 2015; Douglas Fir Group, 2016). Migranter kan holde tettere kontakt med familie og venner i hjemlandet, samtidig som de kan bruke denne typen kommunikasjon til å bygge nettverk i landet de bor i, og til å utvikle sine språkkunnskaper, både i språkene de har med seg og språkene som brukes i den nye konteksten. Hvordan påvirker digitale språklige praksiser bruken av norsk i familier med innvandringsbakgrunn i Norge? Basert på intervju- og interaksjonsdata fra en studie av fire familier med senegalesisk bakgrunn i Norge undersøker jeg følgende spørsmål: Hvordan benyttes digital interaksjon til å utvikle familiens norskkunnskaper? Hvilken rolle spiller familiemedlemmenes oppfatning av identitet for bruken av norsk i denne samhandlingen? Målet er å forstå hva digital interaksjon kan fortelle oss om norsk som andrespråk i familiekommunikasjon.