Hide metadata

dc.date.accessioned2020-07-17T19:51:34Z
dc.date.available2020-07-17T19:51:34Z
dc.date.created2020-04-01T14:30:15Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.citationTonne, Ingebjørg Sakshaug, Laila Lutnæs . GRAMMATIKK OG SKRIVEUTVIKLING - HVA SIER DEN BRITISKE EPPI-OVERSIKTSSTUDIEN?. Skrive for nåtid og framtid II. Skriving og rettleiing i høgre utdanning. 2007 Tapir Akademisk Forlag
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/78106
dc.description.abstractInternasjonale undersøkelser har konkludert med at undervising i formell grammatikk ikke fører til bedre skriveferdigheter hos skoleelever. Nyest og mest omfattende er kanskje rapportene fra en oversiktsstudie gjennomført av et britisk senter som heter EPPI. De gir en systematisk gjennomgang av enkeltundersøkelser fra 1960-tallet og fram til i dag. Vi ønsker her å sette et kritisk søkelys på sentrale definisjoner av begreper i undersøkelsen, som ”grammar” og ”sentence combining”, og på forholdet mellom dem. Gjennom dette ønsker vi å drøfte hva som er de viktigste forskjellene mellom det å undervise i grammatikk og det å undervise med ”sentence combining” når det gjelder effekten på skriveferdighetene til elevene. Vi kaster også noen raske historiske blikk på den norske grammatikkdiskusjonen, for å antyde relevansen av den internasjonale diskusjonen også for hjemlige forhold.en_US
dc.languageNO
dc.publisherTapir Akademisk Forlag
dc.titleGRAMMATIKK OG SKRIVEUTVIKLING - HVA SIER DEN BRITISKE EPPI-OVERSIKTSSTUDIEN?en_US
dc.typeChapteren_US
dc.creator.authorTonne, Ingebjørg
dc.creator.authorSakshaug, Laila Lutnæs
cristin.unitcode185,14,35,30
cristin.unitnameNordisk språk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
dc.identifier.cristin1804805
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:book&rft.btitle=Skrive for nåtid og framtid II. Skriving og rettleiing i høgre utdanning&rft.spage=&rft.date=2007
dc.identifier.pagecount221
dc.identifier.urnURN:NBN:no-81189
dc.type.documentBokkapittelen_US
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.isbn9788251922401
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/78106/1/Tonne-Sakshaug3.pdf
dc.type.versionAcceptedVersion
cristin.btitleSkrive for nåtid og framtid II. Skriving og rettleiing i høgre utdanning


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata