Original version
Skrive for nåtid og framtid II. Skriving og rettleiing i høgre utdanning. 2007
Abstract
Internasjonale undersøkelser har konkludert med at undervising i formell grammatikk ikke fører til bedre skriveferdigheter hos skoleelever. Nyest og mest omfattende er kanskje rapportene fra en oversiktsstudie gjennomført av et britisk senter som heter EPPI. De gir en systematisk gjennomgang av enkeltundersøkelser fra 1960-tallet og fram til i dag. Vi ønsker her å sette et kritisk søkelys på sentrale definisjoner av begreper i undersøkelsen, som ”grammar” og ”sentence combining”, og på forholdet mellom dem. Gjennom dette ønsker vi å drøfte hva som er de viktigste forskjellene mellom det å undervise i grammatikk og det å undervise med ”sentence combining” når det gjelder effekten på skriveferdighetene til elevene. Vi kaster også noen raske historiske blikk på den norske grammatikkdiskusjonen, for å antyde relevansen av den internasjonale diskusjonen også for hjemlige forhold.