Abstract
Denne masteroppgaven omhandler et antatt nederlandsk lerretsmaleri fra 1600-tallet med portrett av en munk. Maleriet ble kjøpt på en dansk nettauksjon i 2007 og er på grunn av ulike påskrifter løst attribuert til Philips Koninck (1619-1688), en maler i Rembrandts krets. Eier ønsket å se maleriet tilbakeført til et mer opprinnelig uttrykk og hovedproblemstillingen i masteroppgaven var å finne en rensemetode som kunne utføres på en etisk forsvarlig måte, og samtidig ta hensyn til tidligere endring og behandlingsinngrep. Videre var et delmål at alle inngrep skulle utføres i tråd med grønn konservering, hvor metodene og materialene som benyttes bør ha lav toksikologisk risiko og liten negativ påvirkning på omgivelsene. Maleriet var før ny behandling strukturelt stabilt, men preget av flere endringer i maleristrukturen og gamle inngrep. En klumpete hvit tekstur ble observert i hele malerioverflaten, i tillegg til flere ulike former for krakelering. Den mest særegne var påmalt krakelering og dette er et førstegangstilfelle ved konserveringsstudiet. I tillegg hadde maleriet en komplisert ferniss-stratigrafi. De originale og sekundære materialene ble kartlagt og analysert ved hjelp av flere ulike ikke-invaderende og invaderende undersøkelsesmetoder, for å anslå hva de besto av og for å senere kunne skille mellom disse i den nye behandlingen. Sveip-elektronmikroskop (SEM) med energidispersiv røntgenanalyse (EDS) avslørte at maleriet har en upusset leiregrundering med mye kvarts og aluminiumsilikat, og denne kan være noe av årsaken til maleriets overflatetekstur og utseende. I tillegg hadde en tidligere heldublering preget maleriet. Lagene med overmaling og pigmentert ferniss skjulte utstrakt opptørkingskrakelering i den brune bakgrunnen og at den sorte fargen sannsynligvis er nedbrutt. Det ble likevel bestemt å fjerne deler av den oksiderte fernissen og overmaling ved hjelp av kontrollert løsemiddelbruk og Evolon, for å kunne erstatte fernissen med mer holdbare materialer med gode aldringsegenskaper. Heldubleringen ble bestemt bevart, og en myk baksidebeskyttelse ble påført som et preventivt tiltak. Det anbefales å unngå for store svingninger i relativ luftfuktighet (RF) for å sikre maleriets videre stabilitet.
This master thesis concerns the conservation of an assumed Dutch 17th century painting on canvas portraying a monk. The painting was bought on a Danish online auction in 2007, and is loosely attributed to Philips Konick (1619-1688), a painter in Rembrandts circle, due to various inscriptions. The owner wanted to see the painting returned to a more original appearance and the main goal of the thesis was to find a method for cleaning that could be done in an ethical way, and at the same time take into consideration previous changes and interventions. A subgoal was that all new treatments should be done according to the principles of green conservation, where methods and materials should have a low toxicological risk and low impact on the environment. The painting was structurally sound but affected by changes in the paint structure and previous treatments. A lumpy white texture was observed throughout the surface of the painting, as well as several different types of craquelure. The most peculiar was painted-on craquelure, and this is a first-time occurrence at the Conservation Studies at UiO. The varnish also had a complicated layer-structure. The original and secondary materials were mapped and analyzed with a variety of non-invasive and invasive methods, and the results were used to differentiate between the materials in the new treatments. Scanning Electron Microscopy-Energy Dispersive Spectroscopy (SEM-EDS) revealed that the painting has a unpolished clay ground containing quartz and aluminium silicate, and this might be the reason behind the paintings surface texture and appearance, as well as changes caused by the previous lining treatment. Several layers of overpaint and pigmented varnish obscured extensive drying craquelure in the brown background and degradation in the black colour. It was still decided to remove parts of the oxidized varnish with controlled solvent loading and Evolon, to replace this with a more durable varnish with good ageing properties. The lining was preserved, and the painting also got a padded backing as a preventive measure. It is recommended to avoid sudden fluctuations in relative humidity (RH) to ensure the continued stability of the painting.