Hide metadata

dc.contributor.authorRønning, Linda Marie
dc.date.accessioned2020-02-14T23:46:00Z
dc.date.available2020-02-14T23:46:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationRønning, Linda Marie. Partisk objektivitet: Fremstillingen av Sverigedemokratene i svenske medier før valget 2010. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/73097
dc.description.abstractOppgaven forsøker å belyse mediedekningen av Sverigedemokratene i perioden som ledet opp til valget i 2010, og de mulige årsaker og effekter av denne dekningen. Det foreligger ikke nok informasjon til å underbygge en kausalkobling mellom mediedekningen av SD og deres valgresultat, men det er mulig å se tydelige tendenser av en sammenheng. Sverigedemokratene er et parti som skiller seg markant fra de andre svenske partiene. Partiet har en annerledes opprinnelse, en annerledes retorikk og er en del av en annen politisk utvikling enn de tradisjonelle partiene. Partiet lokket velgere fra både høyre- og venstresiden og hadde en kontroversiell innvandringspolitikk som gjennomsyret hele deres politiske prosjekt. Media er en påvirkningskraft i samfunnet; de er en maktfaktor. Media er toneangivende for den offentlige debatten og er velgernes fremste innblikk i samfunnets tilstand. Media er både skapt av gjeldende normer og medvirker til å skape og opprettholde de. Mediebildet er skapt av tusenvis av reportere, journalister, produsenter og andre, som alle bringer med seg egne synspunkter på hva media skal skrive om og hvordan det fremstilles. I tillegg er de styrt av interne og overordnede retningslinjer som ofte kan komme i strid med sakene de dekker, spesielt SD. Mellom riksdagsvalgene i 2006 og 2010 hadde Sverigedemokratene et mediegjennombrudd. Både karikaturstriden, tv-debatten med Mona Sahlin og deres reklamefilm brakte de inn i mediebildet, men det største gjennombruddet var allikevel Åkessons debattartikkel, og medias samlede forsøk på å diskreditere han og partiet i ettertid. Mediesituasjonen underbygget partiets retorikk om etablissementets motarbeidelse av dem, og martyrrollen de spilte på. Mediebildet ble skapt ved hjelp av bevisst og ubevisst strategibruk, hvor rapporteringen om Sverigedemokratene skilte seg fra de andre partienes. Strategiene ble til dels skapt av den vanskelige situasjonen journalistene ble satt i, hvor det var vanskelig å finne en gyllen middelvei for hvordan de skulle skrive om partiet. Sverigedemokratenes velgere skilte seg fra de andre partienes velgere på flere områder. I det brede lag tilhører de samfunnsgrupper som er spesielt utsatt for økonomisk forandring, og de oppgir å være bekymret for egne og samfunnets fremtidsutsikter. De er spesielt opptatt av enkelte saksspørsmål fremfor ideologisk orientering, og har lav grad av eksisterende partitilhørighet. Mediedekningen av Sverigedemokratene var av ekstraordinær karakter: den var gjennomgående negativ, var karakterisert av overeksponering sammenlignet med partiets oppslutning, den var preget av moralitet fremfor saklighet, og fokuserte nærmest utelukkende på partiets kjernesak. Den bidro til å spre partiets budskap på riksbasis, men gjorde det med en fordømmende vinkling. Mediedekningens påvirkningskraft varierte mellom den enkelte velgerens utgangspunkt, og det var bred uenighet i hvorvidt mediedekningen var til partiets fordel eller ikke.nob
dc.description.abstractThe breakthrough of the nationalist-party Sverigedemokraterna (SD) into the Swedish parliament in 2010 shocked Sweden. The party’s controversial opinions on immigration were a subject of much debate during the electoral campaign, especially in the media. The party skyrocketed from being a relatively unknown party in 2006, to becoming the third most featured party in the media in 2010. This thesis illustrates the character of the medias representation of the party using a discourse analysis. It covers the political development of both Sweden and the SD prior to the election. Furthermore, it discusses whether the media was, or is able to be, objective in their handling of the SD. The thesis focuses on three events that led the SD to break through in the media and covers some of the strategies the media used while covering the party. Finally, it suggests that the medias coverage of the SD helped the party to spread their political views to a country-wide constituency and played into the party’s rhetoric of being undermined and thwarted by the media, and the establishment as a whole.eng
dc.language.isonob
dc.subjectriksdag
dc.subjectmedia
dc.subjectexpressen
dc.subjectsd
dc.subjectvalg
dc.subjectytre høyre
dc.subjectswedish democrats
dc.subjectsweden
dc.subjectpolitisk historie
dc.subjectdiskurs
dc.subjectsamtidshistorie
dc.subjectval
dc.subjectelection
dc.subjectsverigedemokratene
dc.subjecthøyrepopulisme
dc.subjectdiskursanalyse
dc.subjectstrategi
dc.subjectpolarisering
dc.subjectsverigedemokraterna
dc.subjectdiscourse
dc.subjectJimmie Åkesson
dc.subjectpolitikk
dc.subjecthøyreradikalisme
dc.subjecttv4
dc.subjectvelgere
dc.subjectsverige
dc.subjectstrategy
dc.subjectpopulisme
dc.subjectaftonbladet
dc.titlePartisk objektivitet: Fremstillingen av Sverigedemokratene i svenske medier før valget 2010nob
dc.title.alternativePartial objectivity: The portrayal of the Swedish Democrats in Swedish media before the 2010 electioneng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-02-14T23:45:59Z
dc.creator.authorRønning, Linda Marie
dc.identifier.urnURN:NBN:no-76223
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/73097/1/R-nning-master-historie.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata