Hide metadata

dc.contributor.authorHertzberg, Kari
dc.date.accessioned2020-02-07T23:46:59Z
dc.date.available2020-02-07T23:46:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationHertzberg, Kari. "Å lede med hodet og hjertet" En kasusstudie av ledelse i en flerkulturell skole. Master thesis, University of Oslo, 2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/72903
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan ledelsen møter og håndterer utfordringer og muligheter som oppstår på en flerkulturell ungdomsskole. Studien er basert på tre intervjuer, der skolens rektor, tre mellomledere og tre lærere har svart på spørsmål om hvilke tiltak som iverksettes, samt hvordan tiltakene påvirker skolens sosiokulturelle miljø. Skolen som er valgt som studieobjekt har et særlig preg av et flerkulturelt miljø, og har fått offentlig anerkjennelse for å være inkluderende. Tiltak som ble igangsatt, var timeplanfestede aktiviteter, at ledelsen selv underviste, egne fagkurs for elever, elevdrevne foreldremøter samt ulike miljøtiltak som hilseordning og miljøhalvtimen. Et sentralt funn er at tiltakene, som både har en symbolbærende og kulturell funksjon, har fungert etter intensjonen. Det skyldes at rektor, etter eget utsagn, legger vekt på å opparbeide tillit i elevgruppa, kollegiet, blant foreldrene og i nærmiljøet. Rektor arbeider særlig med å se og støtte lærerne ved å involvere seg og rette oppmerksomheten mot lærernes og elevenes styrker. Et annet funn er at elevmangfoldet betraktes som naturlig, og at både ledere og lærere er opptatt av å ikke gjøre forskjell på elevene. Ettersom det er ulike verdier og holdninger i miljøet oppleves det som særdeles viktig å styrke fellesskapet internt på skolen. Ledelsesarbeidet dreier seg om å igangsette og vedlikeholde tiltak som retter seg mot alle elever, selv om noen handlinger primært gagner de minoritetsspråklige elevene. Denne formen for ledelse gjør tiltakene levedyktige i organisasjonen. Studien viser at skoleledelsen bruker utfordringene de møter til å arbeide med å stadig utvikle praksis.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.title"Å lede med hodet og hjertet" En kasusstudie av ledelse i en flerkulturell skolenob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-02-08T23:45:49Z
dc.creator.authorHertzberg, Kari
dc.identifier.urnURN:NBN:no-76006
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/72903/5/Ledelse-i-en-flerkulturell-skole.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata