Abstract
Denne studien undersøker hvordan ledelsen møter og håndterer utfordringer og muligheter som oppstår på en flerkulturell ungdomsskole. Studien er basert på tre intervjuer, der skolens rektor, tre mellomledere og tre lærere har svart på spørsmål om hvilke tiltak som iverksettes, samt hvordan tiltakene påvirker skolens sosiokulturelle miljø. Skolen som er valgt som studieobjekt har et særlig preg av et flerkulturelt miljø, og har fått offentlig anerkjennelse for å være inkluderende. Tiltak som ble igangsatt, var timeplanfestede aktiviteter, at ledelsen selv underviste, egne fagkurs for elever, elevdrevne foreldremøter samt ulike miljøtiltak som hilseordning og miljøhalvtimen. Et sentralt funn er at tiltakene, som både har en symbolbærende og kulturell funksjon, har fungert etter intensjonen. Det skyldes at rektor, etter eget utsagn, legger vekt på å opparbeide tillit i elevgruppa, kollegiet, blant foreldrene og i nærmiljøet. Rektor arbeider særlig med å se og støtte lærerne ved å involvere seg og rette oppmerksomheten mot lærernes og elevenes styrker. Et annet funn er at elevmangfoldet betraktes som naturlig, og at både ledere og lærere er opptatt av å ikke gjøre forskjell på elevene. Ettersom det er ulike verdier og holdninger i miljøet oppleves det som særdeles viktig å styrke fellesskapet internt på skolen. Ledelsesarbeidet dreier seg om å igangsette og vedlikeholde tiltak som retter seg mot alle elever, selv om noen handlinger primært gagner de minoritetsspråklige elevene. Denne formen for ledelse gjør tiltakene levedyktige i organisasjonen. Studien viser at skoleledelsen bruker utfordringene de møter til å arbeide med å stadig utvikle praksis.