Originalversjon
Tidsskrift for rettsvitenskap. 2018, 5, 493-533, DOI: https://doi.org/10.18261/issn.1504-3096-2018-05-02
Sammendrag
Artikkelens formål er todelt. Den søker først å redegjøre for grunntrekkene i rettighetsanalysen til Wesley N. Hohfeld, og deretter å rette Hohfelds analytiske verktøy mot et utvalg rettsspørsmål. Anvendelsen demonstrerer verktøyets evne til å fange opp rettslige nyanser, avdekke verdivalg som skjules av språklig unøyaktighet og formulere mer presise problemstillinger. I sentrum for anvendelsen står en detaljert gjennomgang av ett rettsområde – barns grunnlovfestede rett til utdanning – og tre høyesterettsavgjørelser. Artikkelen kartlegger rettsposisjonene som ble aktualisert i Rt. 2005 s. 833 Uskyldspresumsjon, kritiserer flertallets begrunnelse i Rt. 2010 s. 612 Sårstell og forsvarer flertallets resonnement i Rt. 1959 s. 306 Politistreik.