Sammendrag
Målet med denne studien er å finne ut om forserte elevene på universitetet sliter med overgangen fra matematikk på videregående til matematikk på universitetet eller ikke, og hvilken betydning dette svaret kan ha for skolesystemet i Norge. Forskningslitteratur viser at mange elever føler dette som en tung overgang, noe som igjen kan føre til lav presentasjon og tidlig frafall på universitetet (Rønning, 2014). Rønning (2014) presenterer funn som har blitt gjort av universitets- og høyskolerådet (2013) på en konferanse i Trondheim. Han referer til resultatet av studien og konkluderer med at overgangen er utfordrende for de fleste studentene. Jeg ønsket å undersøke om de forserte elevene på universitetet også sliter med dette. For å finne ut om det er tilfellet, valgte jeg å svare på følgende problemstilling; Hvordan oppleves overgangen fra matematikk på videregående skole til matematikk på universitetet av de elevene på videregående skole som forserer i matematikk på universitetet? Jeg har innhentet data blant annet gjennom semi-strukturerte intervjuer med elleve informanter; ni elever som forserer på universitetet, én videregående lærer som har jobbet med forserte elever på videregående skole i mange år, og én forelesere som har hatt ansvar for kurset MAT 1100U, som er laget for de forserte elevene på universitetet. De 11 intervjuene tok tilsammen ca. 9timer og 36 minutter. Resultatet av studien viser at også de forserte elevene føler at overgangen medfører utfordringer. Studien viser til mange faktorer som har betydning for elevenes opplevelse av overgangen. Noen av de faktorene som ble nevnt i intervjuene var matematisk språk, symbolbruk, begreper, bevis og bevisføring, matematikkens innhold, lærerens kompetanse i matematikk, lærerens måte å formidle matematikken, samt læreverkene. Andre funn i denne studien viser at et tettere samarbeid mellom videregående og universitetet kan gjøre overgangen lettere. En videre forskning innen samme tema med litt større utvalg samt fokus på faktorene som har betydning i overgangsprosessen kan gi klarere bildet av problemet.