Sammendrag
Bakgrunn: Omsorgssvikt og mishandling i barndommen kan føre til alvorlige langtidskonsekvenser for psykisk og fysisk helse, så vel som tilpasningsvansker på en rekke livsområder. Barnevernets kjerneområde omhandler arbeid med familier der barn lever under disse skadelige omsorgsforholdene. Hjelpebehovene i slike familier omfatter ofte flere og komplekse problemområder, som for eksempel foreldrenes egne traumer, rus eller psykiske lidelser. Det er ingen spesifikke retningslinjer for arbeidet med relasjonen mellom foreldre og barn når det er alvorlig problematikk, og det er behov for virksomme tiltak som kan skape varige positive endringer for barna. Formål: Det overordnede formålet til denne oppgaven er å undersøke om elementer fra relasjonelle foreldreintervensjoner kan avgrenses, såkalte felleselementer, og om disse potensielt kan anvendes på fleksible måter i barnevernets arbeid med alvorlig problematikk. Metode: I et litteratursøk ble det funnet en forskningsoversikt med 15 intervensjonsstudier av relasjonelle foreldreveiledningsprogrammer. Gjennom en felleselementmetodikk ble det identifisert praksis-, prosess- og implementeringselementer fra disse studiene. Praksiselementer er spesifikke teknikker eller strategier brukt i intervensjonene. Prosess- og implementeringselementer omhandler omstendighetene praksiselementene blir levert under, og hvilke strategier som blir benyttet for å sikre pålitelig utførelse. Resultater: Det ble identifisert ti felles praksiselementer i de overordnede kategoriene arbeid med de observerbare interaksjonene mellom barn og omsorgsgiver, foreldreteknikker, forståelse av barnets bidrag, endring av indre representasjoner og psykoedukasjon. Det ble også identifisert hvilke kombinasjoner av praksis-, prosess og implementeringselementer som oppstod. Konklusjon: Felleselementene som ble identifisert kan potensielt bidra til fleksible tiltaksløsninger for barnevernet når det gjelder relasjonelt arbeid i familier ved alvorlig problematikk. Bruken av felleselementer kan forhåpentligvis begrense de negative konsekvensene forbundet med omsorgssvikt og mishandling. I oppgaven diskuteres hvordan bruken av de identifiserte felleselementene kan kvalitetssikres, samt metodiske styrker og begrensninger ved tilnærmingen. Arbeidet i denne oppgaven bygger på et pågående prosjekt ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP), Helseregion Øst og Sør.