Sammendrag
Denne studien undersøker videregåendeelevers opplevelse av egen læring i møte med skriverammer som skal støtte arbeidet med å produsere norskfaglige analysetekster. Skriverammer er en type formstøtte i skriveundervisningen, og har som formål å veilede elever i skriveprosessen slik at de på sikt blir bedre skrivere. Tidligere forskning har vist at skriverammer kan ha en læringsfremmende effekt dersom den blir anvendt på en hensiktsmessig måte, og at den er et godt utgangspunkt for metasamtaler om tekst. Likevel er det lite forskning på elevenes opplevelse av egen læring i møte med skriverammer. Masteroppgavens problemstilling er derfor: Hvordan opplever videregående elever bruken av skriverammer som et medierende læringsverktøy i skriveprosessen av norskfaglige analysetekster? Studien undersøker ti videregåendeelevenes opplevelsesdimensjon i møte med denne formstøtten, og hvordan de selv beskriver skriverammens læringsfremmende funksjon. For å svare på problemstillingen er det anvendt et kvalitativt forskningsdesign med et semistrukturert forskningsintervju som primærkilde. Analysen gir tilgang på nyanserte og selvstendige refleksjoner om skriverammenes medierende funksjon i utformingen av norskfaglige analyser. I intervjuene kommer det frem at rammene både kan ha læringsfremmende og -hemmende effekter. På den ene siden er de gode igangsettere, og som gjennom tydelige instrukser gir dem et retningsangivende bilde for høy måloppnåelse. På den andre siden kan skriverammene oppleves som fengslende og lite åpne for autentisk egenart. Studien finner videre at elevene sier de er blitt mer oppmerksomme på analysesjangerens innholdskomponenter, og hva som kreves i oppbyggingen på setnings- og avsnittsnivå. Elevenes metakognitive innsikt i egen læring differerer. Likevel finner undersøkelsen at skriverammene er medierende for elevenes tekststrukturelle forståelse, da noen elever forteller at de lærte noe nytt, mens andre viser at de tok selvstendige standpunkt til hvorfor de ville strukturere tekstene annerledes. Studiens funn samsvarer med tidligere forskning på skriverammer, men tydeliggjør også hvor viktig det er å lytte til elevene og videreutvikle den didaktiske praksisen. Bare da kan elevene selv få en metaforståelse av skriverammens medierende funksjon for egen skriveutvikling.