Abstract
Formålet med denne studien har vært å undersøke norsklæreres vurdering av muntlige fremføringer. På dette feltet finnes det begrenset med forskning, og jeg ønsker derfor at denne oppgaven kan være et bidrag på dette området. Målet med prosjektet er å svare på problemstillingen Hvordan vurderer tre ulike lærere på VG3 muntlige fremføringer i norskfaget? Studien konsentrerer seg altså om tre ulike læreres vurderinger, og undersøker hvilke vurderingsområder tilbakemeldingene retter seg mot, og i hvilken grad man kan si at disse kan karakteriseres som læringsfremmende. Problemstillingen blir besvart gjennom dokumentanalyse der jeg analyserer tre læreres skriftlige vurdering av muntlige fremføringer. I tillegg blir observasjon brukt for å kunne si noe om konteksten rundt situasjonen. Det empiriske materialet blir innhentet fra tre ulike klasserom på VG3, og det er trukket ut fire skriftlige vurderinger gitt av hver av de tre lærerne. Tilbakemeldingene blir analysert ut fra vurderingsområder, og grad av spesifikk feedback og feedforward. Denne studiens teoretiske utgangspunkt er teori om vurdering og muntlige fremføringer i klasserommet. Jeg har også funnet frem den forskningen som sier noe hvordan denne tilbakemeldingspraksisen har fungert. Analysen viser at lærerne konsentrerer seg om tre ulike hovedområder i vurderingene: innhold, struktur og den muntlige fremføringen. Tilbakemeldingene rettet mot innholdet er hyppigere representert enn tilbakemeldingene på de andre vurderingsområdene. Videre viser analysen generelt at tilbakemeldingene i stor grad er vage og inneholder få fremovermeldinger. Det finnes imidlertid forskjeller på dette området knyttet til de ulike vurderingsområdene, og tilbakemeldingene er mest spesifikke og inneholder flest fremovermeldinger innenfor vurderingsområdet innhold. I motsatt ende finner vi tilbakemeldinger rettet mot selve den muntlige fremføringen, her er tilbakemeldingene stort sett vage og elevene får få fremovermeldinger på dette området. Oppgaven antyder altså at vurderingspraksisen knyttet til muntlige fremføringer, varierer etter vurderingsområdet innad i vurderingen. Dersom man ønsker at elevene skal forbedre seg på alle områdene ved en muntlig fremføring, har lærerne et forbedringspotensial i henhold til vurderingspraksisen.