Abstract
Tema for denne studien er elevers muntlige deltagelse i klasseromsamtaler. Oppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan utøver elever sitt medborgerskap gjennom muntlig deltagelse i samfunnsfagundervisning? I oppgaven anvendes Habermas og Young hvor deres perspektiv på demokratisk deltagelse og Mercer og Littletons syn på elevers muntlige samspill brukes for å analysere elevers muntlige deltagelse i klasseromssamtaler. Oppgaven benytter seg av Biestas forståelse av subjektiveringsprosess for å belyse hvordan elevers muntlige deltagelse kan ses i lys av subjektivering. Westheimer og Kahnes typologi over medborgerskap brukes for å analysere elevers utøvelse av medborgerskap i klasseromsammenheng. Den metodiske tilnærmingen er deltagende observasjon og undersøkelsen bygger på et tre-ukers feltarbeid ved en ungdomsskole hvor to klasser ved 10. trinn er observert. Feltnotater fra den deltagende observasjonen utgjør det empiriske grunnlaget for studien, og en konvensjonell innholdsanalyse brukes for å analysere datamaterialet. Hovedkonklusjonene som trekkes ut av studien kan deles i tre deler. For det første må elevenes muntlige deltagelse ses i sammenheng med lærerens spørsmål i helklassesamtalene, hvor autentiske spørsmål ofte gjør at elever anvender egne erfaringer og perspektiver i diskusjonene. For det andre kan mye av elevenes muntlige deltagelse være preget av turtaking, hvor deres ytringer kan anses å være løsrevet fra hverandre. For det tredje viser analysen hvordan elever gjennom å bruke egne erfaringer og perspektiver, utfordrer etablerte klasseromsdiskurser.