Sammendrag
Denne studien ønsker gjennom en analyse av et utvalg nettbaserte læringsressurser å studere hvordan 22. juli-senteret forstår demokratisk medborgerskap. Hvilken forståelse man har av begreper som demokrati og medborgerskap i undervisningssammenheng, kan ha konsekvenser for hvorvidt elevene blir demokratiske medborgere. Studiens problemstilling er følgende: Hvordan forstås demokratisk medborgerskap i 22. juli-senterets læringsressurser, og hvilke didaktiske konsekvenser kan denne forståelsen ha? Jeg har analysert et utvalg fordypningstekster produsert for 22. juli-senteret, som er utviklet for å formidle kunnskap om 22. juli og betydningen av denne hendelsen. Materialet jeg har analysert er blitt kategorisert i flere nivå, og det er demokrati og medborgerskap som er studiens overordnete tema. Funnene mine viser at tekstene i særlig grad handler om to sider ved demokratiet: demokratiske verdier og forutsetninger på den ene siden, trusler mot demokratiet på den andre. Disse forholdene forstås i materialet fra et individuelt nivå, og gir således elever som benytter ressursene innsikt i hvilke verdier som holder demokratiet i live, samt hvilke atferder og holdninger som på sikt kan ha negative konsekvenser for demokratiet. Analysene mine viser at 22. juli-senteret i varierende grad viser en sammenhengende forståelse av demokrati og medborgerskap. Dette er problematisk, da medborgerskapsbegrepet i aller høyeste grad kan knyttes til bestemte demokratiske forståelser. Dersom ambisjonen er å utvikle demokratiske medborgere, noe som både gjelder skolen som helhet og samfunnsfagene spesifikt, så må demokratiet forstås som noe mer enn et styresett der individene innehar et sett med rettigheter og plikter. Elever må lære at demokrati er et levesett, et verdigrunnlag og en måte å oppføre seg i møtet med andre på. I denne sammenheng er 22. juli-senterets bidrag varierende. Min analyse viser at senteret i flere tilfeller inntar individorienterte måter å presentere demokratiske verdier og trusler mot demokratiet på, noe som bryter med teoretiske perspektiver på utvikling av medborgerskap. Konklusjonen er at 22. juli-senteret, som en viktig offisiell premissleverandør av undervisningsmateriale om 22. juli, må ta et tydeligere retningsskifte i retning fellesskapsorienterte demokratiforståelser, dersom målsettingen skal være å fremme demokratisk medborgerskap.