Abstract
Oppgaven søker å svare på hvordan psykisk helse kan fremmes blant barn og unge på ulike arenaer i deres liv. I dette inngår diskusjon av ulike helsefremmende og beskyttende faktorer som har blitt identifisert i teori og forskning innenfor resiliens. Oppgaven er avgrenset til å ta for seg foreldres, barnehagers, skolens og PP-tjenestens rolle og påvirkning i denne prosessen. Resiliens handler om motstandsdyktighet i møte med risiko og motgang. Det vil si at når barn og unge som er utsatt for flere risikofaktorer opplever psykisk helse og positiv tilpasning, kan de antas å være resiliente. Det er basert på dette interessant å undersøke hvordan man kan øke sannsynligheten for at flere barn vil være robuste i møte med motgang. Det er i denne sammenheng relevant å trekke inn psykisk helse. Psykisk helse kan anses for å bestå av tanker, følelser og atferd. Det handler videre om hvordan disse kan hjelpe individet til å mestre ulike utfordringer og endringer, i tillegg til å oppleve velvære og positiv fungering i hverdagen. For å fremme psykisk helse kan kunnskap innenfor resiliens effektivisere tilrettelegging og iverksetting av forebyggende tiltak i barnehager og skoler. Det kan i tillegg belyse hvilke faktorer eller egenskaper hos voksne og i miljøet som kan bidra til å fremme psykisk helse blant barn og unge. I følge resiliensforskning kan sosial og emosjonell støtte fra voksne spesielt være avgjørende i møte med ulike utfordringer i løpet av livet. Hensikten med denne oppgaven er derfor å diskutere hvordan ulike beskyttelsesfaktorer på ulike arenaer kan bidra til å fremme psykisk helse blant barn og unge.