Abstract
Gjennom i kunsthistorien har blomster som motiv resonert med utallige kunstnere og betraktere. Med historie fra oldtidens kunst til moderne uttrykk har blomstermotivet utviklet ulike utseender i kunsten. Dette motivet har ikke kun en estetisk fremstilling, men inneholder også mange skjulte meninger og symboler. Frida Kahlo (1907-1954) og Georgia O’Keeffe (1887-1986) brukte dette motivet til å eksperimentere med stil og teknikker, men det er også et viktig objekt de er svært knyttet til. Deres kunst har blitt lovprist som pre-feministisk kunst og viser en original og en kunstnerisk stil, uavhengig av samtidens strømninger og trender. O’Keeffe var den første kvinnen som hadde en retroperseptiv solo-utstilling i Amerika, og med maleriene så prøvde hun å vise flere sider ved seg selv enn bare det å være kvinne. Tidlig på 1900-tallet ble hun promotert og snakket om og betraktet med mannlige blikk og verdier. Den andre kunstneren, Kahlo er kjent for å skape sin egen karakter i maleriene, og temaet fertilitet eksplisitt omhandlet flere av hennes verk. Hun var den første meksikanske kunstneren som har malerier kjøpt opp av det franske Louvre-museet. I senere år har Kahlo inspirert Barbie, kosmetikk og Snapchat filtrere. Fra Kahlos gjennomtenkte valg av komposisjoner i selvportretter, fotografier og stilleben fungerte det som et virkemiddel for en kunstnerisk selvdannelse. Det er interessant å se på hvordan blomstermotivene er så ulike hos Kahlo og O’Keeffe, men kan samtidig tolkes som kropp og seksualitet. Masteroppgaven argumenterer med at mytene kommer av langvarig symbolbruk og tegn som er gjort konvensjonelle gjennom kunst og kunstinstitusjonens strukturer. Oppgavens hovedfokus er Kahlos og O’Keeffes fire malerier: Magnolias (1945) og Selfportrait with Thorn Necklace and Hummingbird (1940) av Kahlo og Two Calla Lilies on Pink (1928) og Abstract, White Rose (1927), men underveis skal ulike malerier og kunstnere bli trukket inn. De fire maleriene viser et eksempel fra deres kunstnerskap å bruke blomsten i ulike utforminger. Ved å utforske Kahlos og O’Keeffes kunst vil jeg prøve å avmystifisere blomstermotivets «feminine» myte og prøve å svare på hva blomstene betyr i deres malerier for dem og betraktere. Sammen med Roland Barthes mytebegrep, de feministiske teoretikerne Linda Nochlin og Simone de Beauvoir, vil jeg identifisere tilknytninger ulike myter har med dette motivet i forhold til historie og tradisjoner. Denne myten har påvirket fortidens og dagens visuelle landskap.