Sammendrag
Sammendrag Denne studien sammenligner utbyttet hos andrespråksinnlærere etter selvstendig ordinnøving med Bitsboard, et digitalt ordinnlæringsprogram for iPad, med utbyttet av å øve inn ord med penn og papir. Deltakerne er voksne elever i norskopplæringen med ingen/lite skolebakgrunn. Denne elevgruppen er valgt fordi utbyttet av å bruke Bitsboard antas å være størst for nettopp disse innlærerne, da mange har lite skolegang og behovet for verktøy som kan kompensere for svake lese-og skriveferdigheter er stort. Studien har et blandet design. I den kvantitative delen undersøkes utbytteforskjeller i lytting, lesing og skriving, samt sluttvurdering av uttale. Deltakerne deles i to grupper som mottar de samme stimuliene, men ordene som øves inn, krysses med redskapene som brukes. Dataene som samles inn, er resultater fra pretester og posttester i lytting, lesing og skriving, lydopptak, samt lekmannsbedømmelser av innlærernes uttale. I undersøkelsens kvalitative del gjennomføres samtaler med deltakerne for å få et innblikk i innlærerens preferanser, tanker og meninger om bruk av penn og papir og nettbrett i ordinnlæringen. Resultatene viser ingen signifikant forskjell i utbyttene i lytting, lesing og skriving etter arbeid med de to verktøyene, men for uttaleferdigheten er forskjellene signifikante: Innlærernes uttale ble bedømt noe høyere etter ordinnøving med Bitsboard enn med penn. På individnivå er det store sprik i gruppen i alle ferdigheter. Enkelte har mest utbytte av å bruke penn, mens andre drar mest nytte av iPad, men hvem som profiterer på hva, varierer fra delferdighet til delferdighet. I intervjuene gir innlærerne uttrykk for at nettbrettet er til stor hjelp i ordlæringen, først og fremst på grunn av lydstøtten, men også fordi de får direkte tilbakemelding på om det de gjør er feil eller riktig. Flertallet foretrekker å bruke Bitsboard til å øve på lytting, og uttale. I lesing ønsker de fleste å bruke nettbrett eller en kombinasjon av nettbrett og bok, men i skriving fortrekker flertallet å bruke penn og papir. Dette begrunnes blant annet med at de husker bedre når de skriver for hånd, og at de må tenke mer når de ikke får lydstøtte og tilbakemeldinger fra nettbrettet. En viktig implikasjon av mine funn er at man bør man bruke begge verktøy i opplæringen, slik at man drar nytte av styrkene til begge redskapene i ordinnlæringen.