Abstract
I dette prosjektet har jeg ønsket å undersøke hvordan elevene benytter seg av mulighetene som ligger i nettbrettet og i skriveapplikasjonen Book Creator når de skal skape en multimodal tekst. Jeg jobber på en 1:1 nettbrettskole, som betyr at både elever og ansatte ved skolen har vært sitt nettbrett som benyttes i undervisningen. Denne satsningen på digital skolehverdag har vært bakgrunn for min interesse for å undersøke temaet grundigere. Teorigrunnlaget for prosjektet er teorier om lesing og skriving, digital kompetanse, teorier om multimodalitet og multimodalt samspill, samt læringsteorier. Relevante studier om nettbrettbruken i skolen har også vært med i besvarelsen, i tillegg til styringsdokumenter som Læreplanverket for Kunnskapsløftet. For å finne svar på problemstillingen ønsket jeg å studere elever og lærer i undervisningen, samt å undersøke de multimodale valgene og det multimodale samspillet i elevtekstene som ble produsert under mitt klassebesøk. Dermed benyttet jeg meg av tekstanalyse, i tillegg til observasjon som datainnsamlingsmetode. Dette resulterte i en kasusstudie, av fem elevtekster og observasjoner av 22 elever og en lærer i en 4. klasse. Jeg har i tekstanalysen undersøkt hvilke modaliteter som ble brukt, og jeg har benyttet meg av Kress og van Leeuwen sin multimodale kohesjonsteori med utgangspunkt i sosialsemiotikken for å se på det multimodale samspillet. Da har jeg sett på de ulike kohesjonsmekanismene komposisjon, rytme, dialog og informasjonskopling. Generelle observasjoner fra klassebesøket vil også være en del av empirien og slikt sett bidrar observasjonene til å gi et helhetlig bilde av det jeg har undersøkt. Analysen viser at elevene totalt sett har benyttet seg av ti ulike modaliteter i elevtekstene, som verbaltekst, bilde, logo, fotografi, kart, tegning, logo, taleopptak, hyperlenke og fargebruk av både bakgrunn og verbaltekstene. Mine funn viser også at verbalteksten er den dominerende modaliteten i alle elevtekstene. Videre fant jeg at elevene finner støtte i skriverammer og modelltekst. Jeg konkluderer med at nettbrett og Book Creator byr på muligheter og gir en merverdi i elevenes tekstskapingsprosess, som ikke ellers ville blitt realisert uten disse verktøyene.