Abstract
Studien har som formål å bidra til økt innsikt i skolelederes bruk av e-poster som redskap for skoleutvikling. Vi har forankret studien til sosiokulturell teori og andre generasjon CHAT. Vi forstår skolen som et aktivitetssystem, hvor ledelsen kan ha en rolle som subjekt hvor de ønsker å fremme aktiviteter rettet mot et objekt. Vårt forskningsarbeid ønsker å belyse det fra et subjekts perspektiv og forske på hvordan e-post blir brukt som et redskap mellom ledelse og lærere. Tidligere forsking er forankret i internasjonal kontekst og knyttet til andre relasjoner som lærer-elev og lærer-foresatt. Vi har i denne studien studert hvordan e-post brukes som redskap for kommunikasjon mellom ledelse og lærer ved videregående skole i Norge. Et tenkelig objekt er skoleutviklingsarbeid. Skolen defineres som en lærende organisasjon og det vektlegges fra skoleeier at skolen skal utvikle seg i tråd med forskning og aktuelle prosjekter. Vi ønsker med vår studie å bidra til diskusjoner om bruk av e-post i skoleutviklingsarbeid. Resultatene fra studien baserer seg på kvalitative forskningsintervjuer av lærere og ledere ved skolen. Vi har i tillegg samlet inn e-postene sendt fra ledere til lærerne knyttet til temaet skoleutvikling gjennom ett skoleår.