Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg hvordan man kan inkludere barn i en deltakende designprosess. Forskningsspørsmålet er formulert slik: «Hva skal til for at barn kan være med å designe?» Prosjektet sitt formål har vært å gi en forståelse av barn sitt forhold til læring om søppel og kildesortering gjennom spill, for å bidra til å utvide forskningsfelt. Dette er gjennomført som kvalitativ studie, hvor det er blitt gjort en analyse av tidligere forskning, samt gjennomført to workshops med barn. For å oppnå aktiv deltakelse har det blitt benyttet deltakende designaktiviteter i samarbeidet, og dette resulterte i ulike funn knyttet til barns forhold til søppel og kildesortering, læring og spill. Resultatet av dette samarbeidet blir vist i en prototype som gjenspeiler deres verdier. Prosjektet viser at inkludering av riktig målgruppe innenfor utviklingen av læringsspill er viktig for det endelige resultatet. Deltakerne hadde mange gode idéer til hva de ønsket, og den deltakende designprosessen ga deltakerne stor innvirkning på designet og selve prosessen. Det resulterte i funn som reflekterer deres verdier.