Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler undervisning om og med digitale redskaper i samfunnsfagene i videregående skole. Den undersøker tre utvalgte samfunnsfaglæreres fortellinger om hvordan og med hvilke formål de bruker digitale verktøy, medier og ressurser i undervisningen. Hensikten med studien er å gi deskriptive beskrivelser som fanger lærernes fortellinger om hvordan de bruker IKT i undervisningen og hvilke indre og ytre faktorer som virker retningsgivende for deres undervisning med digitale redskaper. Datamaterialet er innhentet via dybdeintervjuer. Lærernes bruk og skaping av digitale læremidler i undervisningen drøftes i lys av teoretiske perspektiver på digital læring og undervisning. Studiens hovedfunn peker mot at lærerne i utvalget er opptatt av at undervisning med digitale redskaper modellerer samfunnsfaglig kunnskap for elevene. Lærernes formål med digital undervisning kobles til motivasjon og tilpasset opplæring. I tillegg er utvikling av strategier for informasjonsinnhenting fra nett og kritisk tenking, hos elevene, sentrale målsettinger for lærernes bruk av digitale redskaper. Vurderinger av egen og elevenes digitale ferdigheter virker styrende for hvilke digitale redskaper som benyttes, samtidig som forståelse av læreplanverket trer frem som et tydelig rammeverk for lærernes handlinger. Masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker et utvalg læreres meninger om og perspektiver på sin egen digitale undervisningspraksis i samfunnsfag. Slik ønsker jeg å skape innsikt i hvilke faktorer som er betydningsfulle for samfunnsfaglærernes implementering av digitale redskaper i undervisningen, fra lærernes perspektiv. Undersøkelsen springer ut fra behovet for økt kunnskap om digitale undervisningspraksiser i dagens skole. Oppgavens nytteverdi ligger i å gi et innblikk i på hvilke måter og med hvilke formål lærere integrerer IKT i samfunnsfagene, og hvilke faktorer de opplever at muliggjør eller begrenser sin bruk av digitale redskaper i samfunnsfagene. Med et fokus på digitale praksiser i klasserommet håper jeg å bidra til økt bevissthet hos lærere vedrørende hensiktsmessig implementering av digitale artefakter i samfunnsfagundervisningen og oppfordre til videre studier på feltet.