Sammendrag
I 2017 var det 20 år siden den første boken om Harry Potter kom på markedet. Den fullstendige serien består av syv bøker, som igjen har blitt materialisert i en mengde utgaver. Det finnes utgaver i hardback og i pocket, utgaver beregnet på barn og utgaver beregnet på voksne. Det finnes illustrerte utgaver og jubileumsutgaver i egne bokser. I anledning tjueårsjubileet i sommer lanserte det britiske forlaget Bloomsbury ikke mindre enn åtte utgaver av Harry Potter and the Philosopher’s Stone; en hardback og en pocket for hvert av de fire «husene» på trollmannskolen Galtvort. I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut hvilken intendert leser de ulike utgavene henvender seg til, ved å undersøke paratekstene. Jeg har konsentrert meg om den første boken i serien, men har også inkludert den syvende boken der dette er aktuelt for å vise utvikling innad i serien. Materialet mitt består hovedsakelig av utgivelsene i Storbritannia, USA og Norge, men jeg har også inkludert eksempler fra andre land i Europa. Paratekstene jeg har analysert, er først og fremst omslagsillustrasjon og -design, i tillegg til baksiden og eventuelle innbretter. Jeg har studert både ikoniske, verbale og materielle paratekster. Hypotesen min underveis var at den implisitte leseren av Harry Potter-serien har gått fra barneleser til voksenleser til fan. Dette viste seg å være bare delvis riktig. Mens endringen på den ene siden viser utgivelser som appellerer til den dedikerte fansen, vises på den andre siden utgivelser myntet på en ny barneleser. Selv om man kan se en endring over tid, er det ikke en endring som går fra en enkelt implisitt leser til en annen. I stedet henvender Harry Potter-seriens mange utgivelser seg til flere målgrupper.