Sammendrag
Sammendrag Temaet for denne oppgaven er formativ vurdering i samfunnsfag. Hovedproblemstillingen er Hvordan opplever Vg1-elever formativ vurdering i samfunnsfag som motivasjons- og læringsfremmende, og hvordan synes dette å bidra til fagets formål? Studiens forskningsspørsmål omhandler 1) kjennetegn ved vurderingsmetoden, 2) om elevene opplever å motiveres og lærer av den formative vurderingen ved hjelp av vurderingskriterier, tilbake- og fremovermeldinger, egenvurdering, og kommunikasjon og 3) hvorvidt formativ vurdering bidrar til å nå overordnede samfunnsfaglige undervisningsformål. Oppgavens teoretiske grunnlag bygger på formativ vurderingsteori, lærings- og motivasjonsteori og teori om samfunnsfagets formål. En hensikt med oppgaven er å studere formativ vurdering i et samfunnsfagsdidaktisk lys, noe som kan ha praktisk betydning for lærere i samfunnsfag (eller andre fag) og bidra til det samfunnsfagsdidaktiske feltet. Studien er en kasusstudie, der empirien er samlet inn ved hjelp av et triangulert forskningsdesign, der både kvalitative og kvantitative datainnsamlingsmetoder inngår. Undersøkelsen bygger på data fra observasjon, en spørreundersøkelse og intervjuer. Hovedkonklusjonene som trekkes rundt studiens problemstilling er for det første at elevenes opplevde motivasjon viser seg å være nokså delt. Det som kjennetegner elevene som motiveres, er at de setter seg faglige mål eller evner å gjøre målene som foreligger til sine egne, har mestringsforventninger, en indre motivasjon og ser på læreren som en betydningsfull annen. Elevene som er mindre motiverte etterlyser flere positive, konkrete tilbakemeldinger i vurderingen. For det andre rapporterer flere av elevene at de har et stort læringsutbytte fordi de opplever å tilegne seg flere fagkunnskaper med formativ vurdering. Alle elevene jeg intervjuet opplever å ha et læringsutbytte når det gjelder å utvikle fagferdigheter som for eksempel drøfting. Den formative vurderingen synes å bidra til samfunnsfagets formål ved at elevenes kunnskaper og ferdigheter utvikles, blant annet ved at de tilegner seg relevante holdninger og verdier for deltakelse i samfunnslivet og lærer gjennom deltakelse. For det tredje kan aspekter ved vurderingsformen, som egenvurdering og kommunikasjon, bidra til at elevene involveres og blir aktive deltakere i vurderingsarbeidet. Egenvurdering og kommunikasjon har også en sammenheng med motivasjon og læringsutbytte og kan være med på å bidra til elevenes dannelse, subjektifisering og utvikling av relevante ferdigheter for medborgerrollen.