Abstract
Sammendrag Demokrati og medborgerskap er varslet som satsing i den kommende fornyelsen av fagplaner. Denne oppgaven er en kvalitativ studie om hvordan elever, lærere og museumsansatte opplevde sin deltakelse i demokratilæringsprosjektet «Ungdommen tar over». «Ungdommen tar over» var siste delprosjekt av et treårig samarbeidsprosjekt mellom museet Eidsvoll 1814 og Eidsvoll videregående skole. Oppgaven er basert på tre transkriberte gruppeintervjuer, og ett transkribert individuelt intervju. Oppgavens problemstilling er: Hvordan opplevde deltakende elever, lærere og museumsansatte å delta i Ta over- prosjektet? Hovedformålet med oppgaven, er å bidra med kunnskap om hvordan deltakerne generelt, men elevene spesielt opplever dette demokratilæringsprosjektet. Oppgaven tar utgangspunkt i demokratiteori, med hovedfokus på at demokratiet kan forstås som nedenfra- og opp, som «little p» eller som det lille demokratiet på den ene siden, og som ovenfra- og ned, «big P» eller som det store demokratiet på den andre siden (Børhaug, 2017. Kahne, 2013. Mathé. 2017. Ødegård, 2011). Videre har jeg et fokus på demokratiteori med et særlig blikk for deliberativt demokrati (Briseid, 2010. Børhaug & Solhaug, 2012. Enslin et.al. 2001. Habermas, 1984) samt medborgerskapsteori (Stokke, 2017). Analysene viser at til tross for at elevene oppgir å ha praktisert en rekke ferdigheter som ligger til grunn for å oppøve demokratisk kompetanse, så opplever de ikke å fått styrket sitt demokratiske medborgerskap i løpet av dette prosjektet. I oppgaven foreslår jeg en eksplisitt opplæring i begreper, og en deliberativ tilnærming til undervisning og praksis i klasserommet.